Вісник соціально-економічних досліджень 2024, 3-4 (90-91), 159-174

Open Access Article

Еволюція змісту конкурентоспроможності як прикладного формату реалізації концепції маркетингу

Сергій Миколайович Мельник
кандидат економічних наук, докторант кафедри економіки, маркетингу та бізнес-адміністрування, Державний університет інфраструктури та технологій, Україна, e-mail: smelnuk@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0009-0004-5812-0758

Цитувати статтю:

Мельник, С. М. Еволюція змісту конкурентоспроможності як прикладного формату реалізації концепції маркетингу. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2024. № 3-4 (90-91). С. 159-174.

Анотація

У статті досліджено процес еволюції розуміння конкурентоспроможності. Розглянуто варіанти визначення основних її ознак з позицій ефективного використання ресурсів, економії витрат, задоволення потреб споживачів, боротьби за економічні ресурси. Доведено, що поняття конкурентоспроможності, яке широко використовується в науковій та навчальній літературі не має загальноприйнятого трактування, що обумовило використання широкого кола синонімічних термінів, значення яких має суперечливий характер. З’ясовано змістовне наповнення поняття конкурентоспроможності підприємств з огляду на його основну ознаку – предмет конкуренції, яким визнано купівельні кошти споживачів продукції, призначених для задоволення їх потреб. Конкурентоспроможність представлено як економічну категорію, що є складовою формування теоретичного базису ринкової конкуренції і прикладну оціночну характеристику конкурентних можливостей підприємства і його місця на ринку. Доведено, що узагальнюючою ознакою конкурентоспроможності як економічної категорії і прикладної оціночної характеристики суб’єктів ринку є її маркетингова природа. Визначена необхідність уточнення традиційної концептуальної основою маркетингу як системи поглядів на організацію діяльності підприємств по задоволенню потреб споживачів з метою отримання прибутку. Причиною цього є протиріччя між метою задоволення потреб споживачів і необхідністю отримання прибутку від діяльності в умовах конкуренції. Запропоновано вважати маркетинговою метою задоволення попиту споживачів, а не їх потреб, що дозволить збалансувати рівень задоволення потреб з необхідною прибутковістю діяльності підприємств. Обґрунтована доцільність застосування інструментарію досягнення такої збалансованості на основі управління структурними детермінантами комплексу конкурентоспроможності – маркетинговим результатом, потенціалом і функціоналом, які є відображенням циклу формування і реалізації конкурентоспроможності суб’єктів ринку. Вказано, що динамічне співвідношення між маркетинговим результатом – обсягом реалізованої продукції, і потенціалом – фінансовим резервом стимулювання продажів, що підпорядковується маркетинговим цілям підприємства на відповідному етапі розвитку, забезпечується за рахунок зміни параметрів задіяного маркетингового функціоналу – сукупності заходів по стимулюванню продажів. Запропоновано доповнення традиційних категорій маркетингу, таких як потреба, попит, товар, послуга, споживча цінність, обмін, маркетинговим результатом, потенціалом і функціоналом, які є ознаками етапів прикладної реалізації концепції маркетингу і слугують оціночними категоріями реалізації процесу задоволення потреб споживачів. Для кількісного виміру рівня конкурентоспроможності запропоновано використовувати відносне значення обсягу реалізованої продукції, що відображає результат боротьби підприємств за предмет конкуренції – купівельні кошти споживачів.

Ключові слова

конкуренція; предмет конкуренції; конкурентоспроможність; потреба; попит; маркетинговий результат; потенціал; функціонал.

JEL classification: D410; L110; M300; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(90-91).2024.159-174

УДК: 339.13.017:658.8:339.137.2

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Aaker D., McLoughlin D. Strategic Market Management. Global Perspectives. Special Edition. Wiley, 2014. 544 p.
  2. Ansoff I. H. New Corporate Strategy. Macmillan, 2008. 416 p.
  3. Ansoff I. H. Strategic Management. Macmillan, 1979. 658 p.
  4. Lehmann D. R., Winer R. S. Product Management. 4th ed. McGraw-Hill/Irwin, 2004. 510 p.
  5. Doule P., Stern P. Marketing Management and Strategy. 4th ed. Prentice Hall, Edinburgh Gate, Harlow, England, 2006. 461 p. URL: www.pearsoned.co.uk (access date: 04.11.2024).
  6. Хулей Г., Сондерс Д., Пирси Н. Маркетинговая стратегия и конкурентное позиционирование / Пер. с англ. Днепропетровск : Баланс Бизнес Букс, 2005. 800 с.
  7. Holley G. J., Saunders J. A., Piercy N. F. Marketing Strategy and Competitive Positioning. 4th ed. Prentice Hall International (UK) / Pearson Education Limited, 2008. 633 p. URL: www.pearsoned.co.uk (access date: 06.11.2024).
  8. Портер М. Стратегія конкуренції : методика аналізу галузей і конкурентів. Київ : Основи, 1997. 390 с.
  9. Porter M. E. On Competition. Updated and expanded ed. A Harvard Business Review Book, 2008. 544 p. URL: https://ereader.perlego.com (access date: 07.11.2024).
  10. Porter M. E. The Competitive Advantage of Nations: with a new introduction. Harvard Business Review Press, 2008. 862 p. URL: https://ereader.perlego.com (access date: 07.11.2024).
  11. Tompson A. A., Strickland A. J. Strategic Management. 12th ed. McGraw-Hill Companies, Inc., 2011. 928 p.
  12. Герасимова В. О., Рєзанов Е. О. Конкурентоспроможність підприємства: сутність та фактори впливу в сучасних умовах. Економічний простір. 2020. № 154. С. 93–97. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/154-17.
  13. Должанський І. З., Загорна Т. О. Конкурентоспроможність підприємства : навч. посіб. Київ : Центр навчальної літератури, 2006. 384 с.
  14. Євтушенко Н. О., Варніцький В. В. Конкурентоспроможність підприємств: поняття, підходи та методи оцінки. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2021. № 3 (37). С. 12–17. DOI: https://doi.org/10.31673/2415-8089.2021.030202.
  15. Жалдак Г. П., Мамаджанов А. Р. Напрями та методи оцінки рівня конкурентоспроможності підприємств. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2022. № 22. С. 52–59. DOI: https://doi.org/10.20535/ 2307-5651.22.2022.259813.
  16. Кузьмін О. Є., Мельник О. Г., Романенко О. П. Конкурентоспроможність підприємства: планування та діагностика : монографія. Івано-Франківськ : ІФНТУНГ, 2011. 180 с.
  17. Економічна енциклопедія : у 3 т. Київ : Академія, 2001. Т. І, ІІ. 864 с.Vol. 57. Issue 4. Рр. 545-568. DOI: https://doi.org/10.1177/2329488417719835.
  18. Смолін І., Опанасюк Ю. Трьохмірність конкурентоспроможності економічної організації та прикладні аспекти її реалізації. Стратегія економічного розвитку України. 2013. № 32. С. 3–17.
  19. Шуміло О. С., Рудас Д. С., Сукульський В. М. Принципи та методи оцінювання конкурентоспроможності підприємств. Бізнес-Інформ. 2020. № 6. С. 291–297. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-6-291-297.
  20. Конкурентоспроможність підприємств: оцінка рівня та напрями підвищення : монографія / За заг. ред. О. Г. Янкового. Одеса : Атлант, 2013. 470 с.
  21. Шульга М. О. Розроблення напрямів підвищення конкурентоспроможності підприємства. Підприємництво та інновації. 2020. Вип. 12. С. 135–141. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/12.23.
  22. Тищенко А. Н., Иванов Ю. Б., Кизим Н. А. Формирование конкурентной позиции предприятия в условиях кризиса. Харьков : ИД «ИНЖЭК», 2007. 376 с.
  23. Шкардун В. Интегральная оценка конкурентоспособности предприятия. Маркетинг. 2005. № 1 (80). С. 38–50.
  24. Лупак Р. Л., Васильців Т. Г. Конкурентоспроможність підприємств : навч. посіб. Львів : Видавництво ЛКА, 2016. 484 с.
  25. Пуцетайло П. Р. Конкурентоспроможність підприємства: методологія аналізу дефініції. Інноваційна економіка. 2015. № 4 (59). С. 80–86.
  26. Алексеєнко Л. М., Олексієнко В. М., Юркевич А. І. Економічний словник. Київ : ВД «Максимум»; Тернопіль : Економічна думка, 2000. 592 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до третього випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей в науковому журналі "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter