Вісник соціально-економічних досліджень 2023, № 3-4 (86-87), 135-148

Open Access Article

Передумови, проблеми та перспективи впровадження дуальної освіти в навчальний процес

Андрій Вадимович Андрейченко
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри економіки, права та управління бізнесом, Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail: a.andreichenko@oneu.ukr.education, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1854-9099

Раїса Володимирівна Грінченко
доктор економічних наук, доцент, завідувачка кафедри економіки підприємства та організації підприємницької діяльності, Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail: raya11@ukr.net, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3366-6154

Лілія Вікторівна Жердецька
доктор економічних наук, професор, завідувачка кафедри банківської справи, Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail: :lzherdetska@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5398-868X

Цитувати статтю:

Андрейченко, А. В., Грінченко, Р. В., Жердецька, Л. В. Передумови, проблеми та перспективи впровадження дуальної освіти в навчальний процес. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2023. 3-4 (86-87). С. 135-148.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню проблем та перспектив впровадження дуальної освіти в навчальний процес. Дуальна форма освіти передбачає тісний взаємозв’язок і поєднання теоретичної та практичної складової через навчання безпосередньо на робочому місці. У результаті розвиток дуальної освіти може сприяти зростанню інновацій та підвищенню конкурентоспроможності українських компаній на світовому ринку, а також зможе гарантувати здобувачу місце подальшого працевлаштування. Предметом дослідження є ефективне використання потенціалу університету щодо впровадження дуальної форми навчання. Метою статті є дослідження теоретичних засад впровадження дуальної форми здобуття освіти з подальшим обранням оптимальної моделі її функціонування в Україні. Методологічною базою дослідження є нормативно-правові акти України, що регламентують діяльність закладів вищої освіти, наукові праці вітчизняних вчених та зарубіжних фахівців з проблеми впровадження дуальної форми здобуття освіти. У дослідженні розкрито зміст дуальної форми навчання та сформовані перспективи її впровадження; проаналізовано моделі дуальної форми освіти в окремих європейських університетах, зокрема Польщі, Іспанії та Німеччині; досліджено особливості впровадження дуальної освіти у навчальних закладах України. Вивчення досвіду провідних університетів ЄС щодо впровадження дуальної форми здобуття освіти та різних форм її імплементації в навчальний процес надало можливість ґрунтовного вивчення всіх переваг та ризиків для подальшого впровадження у вітчизняних ЗВО з урахуванням національних особливостей навчального процесу. Практична значимість роботи полягає у запропонованій моделі запровадження дуальної форми навчання в Одеському національному економічному університеті, що дозволить підвищити якість підготовки випускників, а також посилити взаємовідносини між університетом, здобувачем освіти та роботодавцем.

Ключові слова

освіта; дуальна освіта; форми здобуття освіти; освітній процес; конкурентоспроможність університету.

JEL classification: A220; I250; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(86-87).2023.135-148

УДК: 377.35:378

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Марценюк Л. В., Груздєв О. В. Дуальна освіта як засіб ефективного поєднання теорії та практики. Економіка та держава. 2021. № 3. С. 58–65. DOI: https://doi.org/10.32702/ 2306-6806.2021.3.58.
  2. Романишина О., Дундюк А. Дуальна освіта як одна з умов формування професійної компетентності техніків-технологів. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2021. Вип. 1 (48). С. 361–364. DOI: https://doi.org/ 10.24144/2524-0609.2021.48.361-364.
  3. Кравченко О. Дуальна освіта в Україні : від концепції до практики. Молодий вчений. 2021. Вип. 2 (90). С. 6469. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-2-90-12.
  4. Afanasieva О. К., Shakhova О. А. Dual education as a way to solve modern problems of Ukrainian higher educational institutions. Development of management and entrepreneurship methods on transport. 2021. No. 3 (76). Pp. 104114. DOI: https://doi.org/10.31375/2226-1915-2021-3-104-114.
  5. Довгенко Я. О., Яременко Л. І., Яременко Ю. В. Впровадження дуальної освіти у виші : переваги та ризики. Економіка та суспільство. 2021. № 28. DOI: https://doi.org/ 10.32782/2524-0072/2021-28-29.
  6. Інтеграція дуальної вищої освіти в Молдові та Україні / Проєкт COOPERA в ОНЕУ. URL: http://oneu.edu.ua/33673-2 (дата звернення: 27.11.2023).
  7. Про освіту : Закон України № 2145-VIII від 05.09.2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 28.11.2023).
  8. Літвінов О. С., Малишко В. С., Літвінова В. О. Розвиток молодіжного підприємництва у вищому закладі освіти. Сучасні детермінанти розвитку бізнес-процесів в Україні : тези доп. ІІІ Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф. (м. Київ, 11 квітня 2019 р.). Київ : КНУТД, 2019. С. 2730.
  9. Літвінов О. С., Малишко В. С., Капталан С. М. Розвиток студентських стартапів в університетському середовищі. Сучасні технології комерційної діяльності і логістики : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 21-22 травня 2020 р.) Київ : КНЕУ, 2020. С. 295296.
  10. Матеріали робочих візитів в межах проєкту Erasmus + COOPERA project «Integration of dual higher education in Moldova and Ukraine», ref. no. 617490-EPP-1-2020-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP. URL: http://oneu.edu.ua/33673-2 (дата звернення: 30.11.2023).
  11. Work-based learning: benefits and obstacles a literature review for policy makers and social partners in etf partner countries. European training foundation. 2013. URL: https://www.etf.europa.eu/sites/default/files/m/576199725ED683BBC1257BE8005DCF99_Work-based%20learning_Literature%20review.pdf (access date: 30.11.2023).

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter