Вісник соціально-економічних досліджень 2022, 3-4(82-83), 30-40

Open Access Article

Управління загальною середньою освітою України в умовах децентралізації

Олеся Андріївна Дем’янишина
кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів, обліку та економічної безпеки, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна, e-mail: demianyshyna.o@udpu.edu.ua, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-9820-8878

Любов Володимирівна Лукашенко
аспірантка кафедри маркетингу, менеджменту та управління бізнесом, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна, e-mail: lubalukashenko@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7130-8892

Цитувати статтю:

Дем’янишина О. А., Лукашенко Л. В. Управління загальною середньою освітою України в умовах децентралізації. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2022. 3-4(82-83). С. 30-40.

Анотація

У статті досліджено особливості управління закладами загальної середньої освіти в умовах децентралізації. Проаналізовано різницю між централізованим і децентралізованим управлінням закладами загальної середньої освіти. Окреслено стратегічні завдання та пріоритетні напрямки державного управління модернізацією загальної середньої освіти з огляду на євроінтеграцію України. Метою статті є вивчення окремих аспектів управління закладами загальної середньої освіти в умовах децентралізації та адміністративної реформи. Встановлено, що реформа освіти має важливе стратегічне значення у створенні її якісного, демократичного, сучасного менеджменту. Зазначено, що участь місцевої влади та керівників освітніх установ в прийнятті рішень щодо розподілу бюджетних коштів, має підвищити доступ до якісної освіти, навіть у віддалених населених пунктах України. Наголошено, що в умовах децентралізації рішення про закриття малокомплектних та створення опорних шкіл мають прийматися громадами, виходячи з їх фінансових можливостей та потреб. Доведено, що фінансовий аспект децентралізації освіти є одним з основних, адже не всі громади наразі є спроможними. Зазначається, що головною метою менеджменту освіти є скорочення витрат на їх утримання поряд із покращенням якості освітніх послуг. Визначено основні шляхи реформування системи управління школою в умовах глобалізації, а також нові завдання відповідно до змін, що внесені до Закону України «Про освіту». На основі проведеного дослідження доведено, що попри позитивні зміни, які останнім часом намітилися у загальній середній освіті у зв’язку з децентралізацією, існує чимало ризиків недосягнення запланованих цілей, серед яких варто відокремити: низьку фінансову спроможність територіальних громад, конфлікти щодо закриття малокомплектних шкіл, дефіцит професіоналів з прогресивним досвідом управління закладами освіти, які повною мірою реалізували б нові повноваження щодо управління освітнім процесом. Запропоновано змінити підходи до управління педагогічним колективом школи, підвищити фінансування, удосконалити механізм державного регулювання модернізаційними процесами, викликаними децентралізацією.

Ключові слова

управління; менеджмент; децентралізація; адміністративна реформа; територіальні громади; фінансування; керівник; школа.

JEL classification: I210; I280; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(82-83).2022.30-40

УДК: 351.851:373.5(477)

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Актуальні питання реформування освіти в Україні : монографія / за ред. С.Л. Лондара. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2018. 246 с.
  2. Беззуб І. Реформа середньої освіти в Україні : виклики та нововведення. Громадська думка про правотворення. 2020. № 4 (189). С. 3–14.
  3. Березняк Є. С. Реалізація принципу демократизації в управлінській діяльності директора школи : метод. посіб. для керівників шкіл. Київ : ІСДО, 1996. 117 с.
  4. Бодак Н. В. Адміністративно-правові засади організації місцевої влади : сучасний стан та перспективи розвитку : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : спец. 12.00.07 «Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право». Ужгород, 2017. 18 с. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/en/infocentre/get/15447 (дата звернення: 01.09.2022).
  5. Застрожнікова І. В. Принципи децентралізації в управлінні освітою. Науковий вісник : Державне управління. 2019. № 1 (2). С. 59–65. DOI: https://doi.org/10.32689/2618-0065-2019-2/1-59-65.
  6. Юрчук Л. Тенденції децентралізації управління освітою в Україні. Вісник Національної академії державного управління. 2009. Вип. 4. С. 276–283.
  7. Про місцеве самоврядування в Україні : Закон України № 280/97-ВР від 21.05.1997 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-вр#Text (дата звернення: 30.08.2022).
  8. Про освіту : Закон України № 2145-ХІІІ від 05.09.2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19#Text (дата звернення 14.02.2022).
  9. Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад : Постанова Кабінету Міністрів України № 778 від 27.08.2010 р., зі змінами № 576-2017-п від 09.08.2017 р. URL: https://drive.google.com/file/d/1CFvqEzAcgCIJyiRQHSM8FMu81 YagFH7r/view (дата звернення: 05.09.2022).
  10. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України № 988-р від 14.12.2016 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/988-2016-р#Text (дата звернення: 08.09.2022).
  11. Про повну загальну середню освіту : Закон України № 463-ІX від 16.01.2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 08.09.2022).

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter