Вісник соціально-економічних досліджень 2022, 3-4(82-83), 30-40
Open Access Article
Олеся Андріївна Дем’янишина
кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів, обліку та економічної безпеки, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна, e-mail: demianyshyna.o@udpu.edu.ua, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-9820-8878
Любов Володимирівна Лукашенко
аспірантка кафедри маркетингу, менеджменту та управління бізнесом, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна, e-mail: lubalukashenko@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7130-8892
Дем’янишина О. А., Лукашенко Л. В. Управління загальною середньою освітою України в умовах децентралізації. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2022. 3-4(82-83). С. 30-40.
У статті досліджено особливості управління закладами загальної середньої освіти в умовах децентралізації. Проаналізовано різницю між централізованим і децентралізованим управлінням закладами загальної середньої освіти. Окреслено стратегічні завдання та пріоритетні напрямки державного управління модернізацією загальної середньої освіти з огляду на євроінтеграцію України. Метою статті є вивчення окремих аспектів управління закладами загальної середньої освіти в умовах децентралізації та адміністративної реформи. Встановлено, що реформа освіти має важливе стратегічне значення у створенні її якісного, демократичного, сучасного менеджменту. Зазначено, що участь місцевої влади та керівників освітніх установ в прийнятті рішень щодо розподілу бюджетних коштів, має підвищити доступ до якісної освіти, навіть у віддалених населених пунктах України. Наголошено, що в умовах децентралізації рішення про закриття малокомплектних та створення опорних шкіл мають прийматися громадами, виходячи з їх фінансових можливостей та потреб. Доведено, що фінансовий аспект децентралізації освіти є одним з основних, адже не всі громади наразі є спроможними. Зазначається, що головною метою менеджменту освіти є скорочення витрат на їх утримання поряд із покращенням якості освітніх послуг. Визначено основні шляхи реформування системи управління школою в умовах глобалізації, а також нові завдання відповідно до змін, що внесені до Закону України «Про освіту». На основі проведеного дослідження доведено, що попри позитивні зміни, які останнім часом намітилися у загальній середній освіті у зв’язку з децентралізацією, існує чимало ризиків недосягнення запланованих цілей, серед яких варто відокремити: низьку фінансову спроможність територіальних громад, конфлікти щодо закриття малокомплектних шкіл, дефіцит професіоналів з прогресивним досвідом управління закладами освіти, які повною мірою реалізували б нові повноваження щодо управління освітнім процесом. Запропоновано змінити підходи до управління педагогічним колективом школи, підвищити фінансування, удосконалити механізм державного регулювання модернізаційними процесами, викликаними децентралізацією.
управління; менеджмент; децентралізація; адміністративна реформа; територіальні громади; фінансування; керівник; школа.
JEL classification: I210; I280; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(82-83).2022.30-40
УДК: 351.851:373.5(477)
Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.
З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"
3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").
Завантажити інформаційний буклет