Вісник соціально-економічних досліджень 2022, 3-4(82-83), 19-29

Open Access Article

Економічне обґрунтування проведення відтворювальних заходів об’єктів транспортного будівництва залізничного транспорту

Володимир Володимирович Бобиль
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри фінанси, облік та психологія, Український державний університет науки і технологій, м. Дніпро, Україна, e-mail: vladimirbobyl2@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7306-3905

Лариса Володимирівна Марценюк
доктор економічних наук, професор кафедри економіки та менеджменту, Український державний університет науки і технологій, м. Дніпро, Україна, e-mail: rwinform1@ukr.net, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-4121-8826

Олена Вікторівна Пікуліна
кандидат економічних наук, доцент кафедри фінанси, облік та психологія, Український державний університет науки і технологій, м. Дніпро, Україна, e-mail: lena.chernovol1987@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-4803-427X

Максим Іванович Міщенко
доктор економічних наук, професор кафедри економіки та менеджменту, Український державний університет науки і технологій, м. Дніпро, Україна, e-mail: mmi@ua.fm, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0372-1957

Цитувати статтю:

Бобиль В. В., Марценюк Л. В., Пікуліна О. В., Міщенко М. І. Економічне обґрунтування проведення відтворювальних заходів об’єктів транспортного будівництва залізничного транспорту. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2022. 3-4(82-83). С. 19-29.

Анотація

У статті досліджено актуальні напрямки економічного обґрунтування проведення відтворювальних заходів, заснованих на економічній ефективності даного процесу. Метою статті є дослідження та економічне обґрунтування проведення відтворювальних заходів об’єктів транспортної інфраструктури підприємствами транспортного будівництва залізничного транспорту в сучасних умовах господарювання. Методологія дослідження передбачає використання таких методів: емпіричного дослідження (порівняння, спостереження), теоретичного дослідження (сходження від абстрактного до конкретного), загальнонаукових методів (абстрагування й конкретизація, аналіз та синтез, індукція та дедукція, аналогія) та ін. Актуальність вирішення наукової проблеми, визначеної у статті, полягає в тому, що в умовах всебічного обмеження фінансових засобів, в т.ч. тих, що виділяються на відтворення об’єктів транспортного будівництва, з одного боку, та необхідністю забезпечення безперебійної роботи транспортної системи – з іншого, виникла нагальна потреба у економічному обґрунтуванні проведення відтворювальних заходів об’єктів транспортного будівництва, що дозволить також залучити виробничі потужності підприємств транспортного будівництва, які втрачаються через кризові явища в національній економіці. Результати дослідження наступні: визначено економічні показники зносу конструктивних елементів об’єкту транспортного будівництва, коефіцієнти питомої вартості конструктивних елементів. Запропоновано розрахункову формулу, за якою визначаються економічні показники зносу окремих конструктивних частин об’єкту транспортного будівництва. Саме обґрунтований таким чином рівень зношування об’єкту транспортного будівництва і є критичним показником, який «запускає» процес економічного обґрунтування проведення відтворювальних заходів об’єктів транспортного будівництва. Оригінальність і практична цінність дослідження полягає в тому, що у статті систематизовано наявні напрямки економічного обґрунтування з урахуванням специфічних особливостей функціонування об’єктів транспортного будівництва. Висновки дослідження наступні: показано, що економічне обґрунтування проведення відтворювальних заходів об’єктів транспортного будівництва дозволяє визначити, що інвестиції в транспортну інфраструктуру можуть стати мультиплікативним каталізатором запуску нового інвестиційного циклу та реалізації поточної моделі економічного розвитку. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для підприємств транспортного будівництва, організацій, на балансі яких знаходяться об’єкти транспортної інфраструктури.

Ключові слова

транспортна інфраструктура; залізничний транспорт; підприємство транспортного будівництва; економічна ефективність; собівартість; конкурентоспроможність; організаційно-економічний механізм; розвиток.

JEL classification: D240; L920; R410; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(82-83).2022.19-29

УДК: 338.47:656.2

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Безуглий А. О., Бельська О. Л., Бібик Ю. М., Ракович І. В. Нормативне забезпечення запровадження довгострокових контрактів на експлуатаційне утримання автомобільних доріг для забезпечення їх експлуатаційного стану. Дороги і мости. 2020. Вип. 22. С. 819.
  2. Бибык Ю. Н. Особенности системы ценообразования в дорожном строительстве Украины. Новая экономика. 2019. Спецвып. № 2. С. 105107.
  3. Бібик Ю. М. Методичні основи фінансового забезпечення підприємств дорожньо-транспортного комплексу. Розширення джерел фінансування дорожнього господарства / за ред. А. В. Базилюк та ін. Київ : Кондор-Видавництво, 2016. С. 147153.
  4. Бобиль В. В., Дехтяр С. С. Специфіка функціонування підприємств транспорту в умовах фінансової нестабільності. Ефективна економіка. 2022. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10273 (дата звернення: 14.11.2022).
  5. Жулин О. В. Фінансове забезпечення підприємств дорожнього господарства в умовах фінансової децентралізації. Вісник Національного транспортного університету. 2014. № 30 (2). С. 5765.
  6. Концева В. В., Печончик Т. І. Фінансування потреб дорожньої галузі України : сучасний стан та шляхи вирішення проблем. Вісник Національного транспортного університету. 2013. № 28. С. 227232.
  7. Кузьменко А. В., Харченко В. В. Ціна як економічна категорія : порядок встановлення та методи ціноутворення в умовах сучасної ринкової економіки. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 13. С. 547552.
  8. Лютий І. О., Ювженко Н. М. Аналіз системи фінансування дорожньої інфраструктури України. Наукові праці НДФІ. 2019. Вип. 3. С. 6675.
  9. Машошина Т. В. Сучасний стан системи ціноутворення у будівництві та шляхи його подальшого удосконалення. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2014. № 46. С. 178181.
  10. Никифорук О. І., Чмирьова Л. Ю. Зміна моделі фінансування дорожньої інфраструктури в Україні. Економіка і прогнозування. 2014. № 4. С. 3856.
  11. Савченко О. В., Марцінко Д. В. Аналіз методів ціноутворення та перспектив їх застосування. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2018. № 4. С. 304308.
  12. Хоменко І. О., Гурнак В. М., Волинець Л. М. Пріоритетні напрямки підвищення фінансової стійкості підприємств транспортної інфраструктури України. Фінансові дослідження. 2018. № 1 (4). URL: http://fr.stu.cn.ua/tmppdf/110.pdf (дата звернення: 16.11.2022).

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter