Вісник соціально-економічних досліджень 2021, 3-4 (78-79), 98-106
Open Access Article
Лариса Миколаївна Козачок
старший викладач кафедри інформатики та прикладної математики, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна, e-mail: inf_appl-math@ukr.net, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-5246-4246
Аліна Євгеніївна Козачок
менеджер проєкту, Харківське агентство інтернет-маркетингу, Украина, e-mail: inf_appl-math@ukr.net, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5458-6981
Козачок, Л. М., Козачок, А. Є. Побудова математичної моделі процесів роботи транспортних систем з використанням методів нечіткої логіки. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2021. № 3-4 (78-79). С. 98–106.
У статті наголошено на тому, що удосконалення управління, перебування та використання нових методів оптимізації роботи на маршрутах міського пасажирського транспорту є основними завданнями організації маршрутних перевезень у розглянутих транспортних системах. Пошук цих методів спрямований на раціональне використання ресурсів, транспортних засобів, на задоволення потреб населення у пересуванні та удосконалення якості обслуговування при здійсненні пасажирських перевезень. Для здійснення оптимального управління роботою на маршруті міського пасажирського транспорту візьмемо в якості мети побудову розкладу руху транспортних засобів на маршруті, а саме створення графіків випуску транспорту та раціональної організації роботи. При створенні цих розкладів враховується ефективне використання автомобільного парку підприємств, забезпечення безпеки перевезень пасажирів, зниження вартості послуг для населення. У цій статті вивчення пасажиропотоків на певній ділянці транспортної мережі та робота маршруту на ній розглядаються за допомогою нечітких логічних методів, що дає в результаті розгляду мінімізацію часу обслуговування та максимальний рівень задоволеності пасажирів використанням транспорту. При цьому реалізується механізм роботи з неточними поняттями в процесі пошуку рішення, вхідні дані ми можемо уявити як нечіткі безлічі, над якими здійснюються логічні дії. У даному дослідженні для чисельного вираження ступеня задоволення потреб пасажирів обирається функція приналежності до декількох тимчасових інтервалів, яка вибирається цільовою функцією пошуку оптимального розкладу руху в дані тимчасові інтервали. При пошуку рішення враховується система обмежень, що застосовуються до тимчасових інтервалів використання транспортних засобів. При цьому критерій оптимальності відображає вартість роботи графіка, що включає вартість часу експлуатації транспортних засобів і вартості часу очікування пасажирів при пересуванні за маршрутом.
математичне моделювання; алгоритмізація; методи оптимізації; транспортні системи; пасажирські перевезення.
JEL classification: C100; C190; C510; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(78-79).2021.98-106
УДК: 656.072; 656.015; 519,12.176
Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.
З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"
3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").
Завантажити інформаційний буклет