Вісник соціально-економічних досліджень 2020, 3-4(74-75), 174-188

Open Access Article

Методичні підходи до визначення споживчої мотивації дітей щодо харчування у закладах освіти

Анастасія Сергіївна Коноваленко
кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу, Таврійський державний агротехнологічний університет ім. Д. Моторного, Україна, e-mail: anastasiia.konovalenko@tsatu.edu.ua, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-9061-5989

Цитувати статтю:

Коноваленко, А. С. Методичні підходи до визначення споживчої мотивації дітей щодо харчування у закладах освіти. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2020. № 3-4 (74-75). С. 174–188.

Анотація

У статті розглянуто підходи до аналізу мотивації споживача як чинника, який впливає на модель споживчої поведінки. Використано загальнонаукові методи пізнання та спеціальні методи: аналізу, сінтезу, порівняння, узагальнення, групування, метод опитування для збору первинних даних, методи статистичного аналізу отриманих результатів, графічний метод для наочного представлення отриманих результатів, матричний метод оцінки джерела та орієнтиру мотивації. Описано запропонований методичний підхід до визначення мотивації споживача як внутрішнього чинника споживчої поведінки, який передбачає: визначення значущості окремих чинників мотивації на основі зазначення респондентами їх пріоритетності; характеристику зазначених мотивів з огляду на джерело виникнення (зовнішній стимул/внутрішні мотиви) та орієнтир мотивації (побоювання/прагнення досягнення); групування чинників мотивації за приналежністю до джерела мотивації та її орієнтиру у вигляді матриці «Джерело-орієнтир мотивації», яка передбачає визначення сумарного значення частоти згадування; побудову мотиваційного поля споживача на основі матриці «Джерело-орієнтир мотивації», яке характеризує ключовий вектор мотивації споживача та слугує орієнтиром для суб’єктів господарювання для розробки стратегії маркетингової діяльності у ринковому сегменті. На основі запропонованого підходу здійснено аналіз мотивації дітей шкільного віку на ринку продуктів та послуг харчування за результатами проведеного опитування. Доведено зміну мотивації дитини у процесі її дорослішання. На основі отриманих результатів доведено, що діти зважують прагнення отримати задоволення від їжі із іншими цінностями, часто не розуміючи, що вони можуть протиставити власному прагненню отримувати задоволення від їжі. Пріоритетним вектором спрямованості психологічної мотивації дітей є орієнтир на внутрішні побоювання та власне прагнення досягнень. За результатами проведеного дослідження споживчої поведінки дітей на ринку продуктів та послуг харчування у закладах освіти обґрунтовано методику визначення ключових характеристик мотивації споживача на ринку споживчих товарів шляхом здійснення оцінки джерела та орієнтиру мотивації і побудови мотиваційного поля. Запропонований методичний підхід доцільно застосовувати для характеристики мотивації окремих сегментів споживачів на ринку споживчих товарів з метою подальшого планування маркетингової діяльності суб’єктів господарювання.

Ключові слова

маркетинг; поведінка споживача; харчування дітей; мотивація; мотиваційне поле споживача; гедонізм; ринок продуктів та послуг харчування; споживча соціалізація.

JEL classification: М310; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(74-75).2020.174-188

УДК: 339.138

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Legeza, D. G., Brunner, T., Kerimova, Y. K., Kulish, T. V. & Konovalenko, A. S. A model of consumer buying behavior in relation to eco-intelligent products in catering. Innovative Marketing. 2019. Vol. 15. Issue 1. Pp. 54–65. DOI: http://dx.doi.org/10.21511/ im.15(1).2019.05.
  2. Окландер М. А., Яшкіна О. І., Чукурна О. П., Кірносова М. В. Маркетингові технології економічного зростання : монографія. Одеса : Астропринт, 2012. 376 с.
  3. Деркач Т. Узагальнена купівельна поведінка споживачів торгівельних послуг. Ринкова економіка : сучасна теорія і практика управління. 2020. Вип. 19. № 2 (45). С. 32–47. DOI: http://dx.doi.org/ 10.18524/2413-9998.2020.2(45).201420.
  4. Лялюк А. Модель купівельної поведінки покупця як передумова маркетингової стратегії формування споживчої лояльності. Економічний часопис Східноєвропей-ського національного університету ім. Лесі Українки. 2017. Т. 4. № 12. С. 67–72.
  5. Дучинська Н. І. Розвиток методів дослідження теорії корисності. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2018. Вип. 5 (115). С. 51–54.
  6. Кочкіна Н. Дослідження мотивації підліткової аудиторії українських споживачів. Маркетинг в Україні. 2013. № 1. С. 34–43.
  7. Коноваленко А. С. Взаємодія суб’єктів маркетингового механізму. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. 2020. Т. 1. № 21. С. 129–136. DOI: https://doi.org/10.29038/2411-4014-2020-01-129-136.
  8. Набруско І. Ю. Стилі споживання та статусна нерівність в умовах сучасної України. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. 2010. Вип. 16. C. 373–376.
  9. Статистика : навч. посіб. За ред. О. В. Раєвнєвой. Харків : ВД «ІНЖЕК», 2011. 504 с.
  10. Яненко Я. В. Гедонистические ценности в рекламе. Соціальні технології : актуальні проблеми теорії та практики : міжвузів. зб. наук. праць. Одеса : Астропринт, 2010. Вип. 46-47. С. 74–79.
  11. Шквиря Н. О., Сокіл Я. С. Маркетингове дослідження поведінки споживачів на ринку соків. Маркетингова освіта в Україні : зб. матеріалів ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 12-13 квітня 2015 р.). Київ, 2015. С. 341–349.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter