Вісник соціально-економічних досліджень 2020, 3-4(74-75), 109-120

Open Access Article

Сучасні підходи до формування конкурентної стратегії підприємства

Інна Олексіївна Кузнецова
доктор економічних наук, професор, завідувачка кафедри менеджменту організацій, Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail: inna.stream27@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3017-6165

Валентина Вікторівна Горбатюк
аспірантка кафедри менеджменту організацій, Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail: valentinasidorenko01@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-4476-2616

Цитувати статтю:

Кузнецова, І. О., Горбатюк, В. В. Сучасні підходи до формування конкурентної стратегії підприємства. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2020. № 3-4 (74-75). С. 109–120.

Анотація

У статті розглянуто підходи до формування конкурентної стратегії. Метою статті є систематизація існуючих підходів до формування конкурентної стратегії та виділення сучасних конкурентних стратегій. Розглянуто сутність понять «стратегія» та «конкурентна стратегія». На основі критичного аналізу сутності поняття «конкурентна стратегія» виділено три підходи щодо його трактування різними дослідниками: направлена на створення стійкої позиції на ринку, передбачає створення стійкої конкурентної переваги, направлена на досягнення переваги над конкурентами. За результатами систематизації трактувань та аналізу сутності поняття «стратегія» запропоновано власне визначення конкурентної стратегії як напрямку формування конкурентної переваги для створення унікальної цінності продукту. Проаналізовано процес вибору конкурентної стратегії за М. Портером та встановлено, що після її розробки необхідне подальше постійне удосконалення. Досліджено основні підходи щодо формування конкурентної стратегії, що враховують сучасні тенденції бізнесу: галузевого позиціонування, конкурентного співробітництва, ціннісних дисциплін, еволюційна теорія, ключових компетенцій. Уточнено сутність розглянутих концепцій, їх переваги, недоліки та виокремлено два типи конкуренції, що притаманні зазначеним концепціям: жорстка конкуренція; конкуренція та співробітництво. Досліджено низку конкурентних стратегій, що враховують специфіку сучасних підприємств та виділено сутність, необхідні ресурси, вихідні характеристики та тип конкуренції за кожною з них. Обгрунтовано, що в кожній з досліджуваних стратегій реалізується одна із базових конкурентних стратегій: лідирування за витратами або фокусування. Запропоновано використання стратегії лідирування за витратами на вітчизняних підприємствах, яка є найбільш прийнятною для сучасних реалій функціонування та розвитку бізнесу.

Ключові слова

стратегія; конкурентна перевага; сучасна конкурентна стратегія; лідирування за витратами.

JEL classification: L130; M210; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(74-75).2020.109-120

УДК: 314.716:005.332.4

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Кузнецова І. О., Кублікова T. Б. Сучасні концепції формування конкурентних стратегій підприємств. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2017. № 5 (247). С. 95–105.
  2. Шульгіна Л. М., Юхименко В. В. Сучасні концепції стратегічного управління інноваційним розвитком підприємства. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 3 (2). С. 79–84.
  3. Портер М. Конкурентная стратегия : Методика анализа отраслей и конкурентов / Пер. с англ. Москва : Альпина Бизнес Букс, 2005. 454 с.
  4. Бранденбургер А., Нейлбафф Б. Coopetition. Конкурентное сотрудничество в бизнесе / Пер. с англ. Москва : Омега-Л, 2012. 352 с.
  5. Трейси М., Вирсема Ф. Маркетинг ведущих компаний: Выбери потребителя, определи фокус, доминируй на рынке / Пер. с англ. С. А. Давыдовой. Москва : Вильямс, 2007. 304 с.
  6. Нельсон Р. P., Уинтер С. Дж. Эволюционная теория экономических изменений / Пер. с англ. Москва : Дело, 2002. 536 с.
  7. Прахалад К. К., Рамасвамі В. Майбутнє конкуренції. Творення унікальної цінності спільно з клієнтами / Пер. з англ. М. Ставицького. Київ : Книжкове видавництво Олексія Капусти, 2005. 258 с.
  8. Азоев Г. Л., Челенков А. П. Конкурентные преимущества фирмы. Москва : Новости, 2000. 255 с.
  9. Войчак А. В., Камишніков Р. В. Конкурентні переваги підприємства : сутність і класифікація. Маркетинг в Україні. 2005. № 2. С. 50–53.
  10. Іванов Ю. Б., Орлов П. А., Іванова О. Ю. Конкурентні переваги підприємства : оцінка, формування та розвиток : монографія. Харків : ВД «ІНЖЕК», 2008. 352 с.
  11. Кузнецова І. О. Формування споживчої цінності як засновок стійких конкурентних переваг підприємства. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. 2011. Вип. 3 (43). С. 234–239.
  12. Богатирьов А. М., Бутенко А. І., Кузнецова І. О. Планування діяльності підприємств харчової промисловості в умовах ринку : монографія. Одеса : Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України, 2003. 274 с.
  13. Іванов Ю. Б. та ін. Теоретичні основи конкурентної стратегії підприємства : монографія / За заг. ред. Ю. Б. Іванова. Харків : ВД «ІНЖЕК», 2006. 383 с.
  14. Суха І. В. Вибір стратегій для забезпечення конкурентоспроможності підприємств молочної промисловості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами». Київ, 2008. 20 c.
  15. Ніколаєва А. М. Формування стратегії досягнення конкурентних переваг підприємств м’ясної промисловості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами».Тернопіль, 2008. 20 c.
  16. Божидай І. Дефініція поняття «конкурентна стратегія» та її місце в управлінській ієрархії стратегій. Траектория науки. 2016. № 1 (6). С. 158–161.
  17. Карлоф Б. Деловая стратегия / Пер. с англ.; науч. ред. В. А. Приписнова. Москва : Экономика,1991. 239с.
  18. Лужинська К. А. Конкурентна стратегія : сутність і основні характеристики. Управління розвитком. 2013. № 20. С. 158–161.
  19. Портер М. Конкурентное преимущество : Как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость / Пер. с англ. Москва : Альпина Бизнес Букс, 2001. 715 с.
  20. Бельтюков Е. А., Некрасова Л. А. Конкурентна стратегія підприємства : сутність та формування на основі оцінки рівня конкурентоспроможності. Економіка : реалії часу. 2014. № 2 (12). С. 6–13.
  21. Портер М. Конкуренция / Пер. с англ. О. Л. Пелявского. Москва : Вильямс, 2005. 608 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter