Вісник соціально-економічних досліджень 2020, 2(73), 151-163

Open Access Article

Формування демонстративної поведінки споживачів на ринку високотехнологічних товарів України

Вікторія Володимирівна Журило
кандидат економічних наук, доцент кафедри міжнародної економіки та маркетингу, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка, Україна, e-mail: vikzhur@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9533-1923

Цитувати статтю:

Журило, В. В. Формування демонстративної поведінки споживачів на ринку високотехнологічних товарів України. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2020. № 2 (73). С. 151–163.

Анотація

У статті розглянуто сутність феномену демонстративного споживання в умовах сучасних соціально-культурних та економічних трансформацій. Визначено, що сучасний споживач прагне до демонстративного споживання не тільки з метою демонстрації власного добробуту та престижу, для нього характерним є прагнення до привернення уваги оточуючих завдяки демонстрації власних здібностей, індивідуальності, рівня професіоналізму. Визначено ключові функції демонстративного споживання: комунікативна функція, призначення якої передати оточуючим інформацію про власника продукту; соціалізаційна функція, яка полягає в адаптації індивіда до прийнятих у суспільстві стандартів споживчої поведінки; функція регулювання, що забезпечує регулювання соціальної взаємодії економічної поведінки людини; функція формування особистості через реалізацію механізму пошуку ідентичності, саморозвитку та самореалізації. За результатами маркетингового дослідження українського ринку товарів високих технологій визначено та охарактеризовано основні типи демонстративної поведінки споживачів: статусність, перфекціонізм, самоствердження, індивідуальність, престиж, егоцентризм, слідування моді, творчість та «бути не гірше за інших». Виявлено основні групи мотивів та потреб споживачів, які стимулюють їх до певного типу демонстративного споживання. Запропоновано суб’єктам господарювання, які працюють на ринках високотехнологічних товарів, при розробці маркетингової комунікаційної стратегії враховувати соціальну орієнтованість цільової аудиторії, її прагнення до формування власного іміджу у колі оточення та демонстрації індивідуальних досягнень, пов’язаних з розвитком особистості.

Ключові слова

демонстративне споживання; тип споживчої поведінки; ринок високотехнологічних товарів; мотиви та потреби споживачів.

JEL classification: D120; D130; D190; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.2(73).2020.151-163

УДК: 658.62:339.13:366.12

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Веблен Т. Теория праздного класса / Пер. с англ. С. Д. Сорокиной. Москва : Прогресс, 1984. 355 с.
  2. Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры. Москва : Культурная Революция, Республика, 2006. 269 с. (Серия: Мыслители XX века). URL: http://www.library.ru/2/liki/sections.php?a_uid=117 (дата обращения: 06.04.2020).
  3. Гоффман И. Представление себя другим в повседневной жизни. Москва : Инфра-М, 2000. 299 с.
  4. Рахманов О. А. Стилі життя українських капіталістів як демонстрація соціальної суб’єктності в суспільстві. Український соціум. 2012. № 3 (42). С. 63–76.
  5. Ильин В. Поведение потребителей. Санкт-Петербург : Питер, 2000. 224 с.
  6. Посыпанова О. С. Экономическая психология : психологические аспекты поведения потребителей : монографія. Калуга : Изд-во КГУ им. К. Э. Циолковского, 2012. 296 с. URL: http://www.aup.ru/books/m245 (дата обращения: 09.04.2020).
  7. Шайдакова Н. В.Социально-психологические аспекты демонстративного потребления старшеклассников и студентов : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. психол. наук : спец. 19.00.05 «Социальная психология». Москва, 2015. 24 с.
  8. Цимерман Ю. А. Демонстративное потребление в современном обществе (институциональный анализ) : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. экон. наук : спец. 08.00.01 «Экономическая теория». Москва, 2007. 24 с.
  9. Опарина Н. А., Цветкова Г. С. Множественность факторов демонстративного потребления : эволюция исследований. Современные проблемы науки и образования. 2014. № 5. URL: https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=15282 (дата обращения: 14.04.2020).
  10. Zhurylo V., Prygara O. Influence of marketing communicative strategies on consumerbehavior : a case of the high-technology market of Ukraine. Baltic journal of economic studies. 2017. Vol. 3. Nо. 3. Рр. 4–12. DOI: http://dx.doi.org/10.30525/2256-0742/2017-3-3-4-12.
  11. Moore G. A. Crossing the chasm : marketing and selling high-tech products to mainstream customers or simply crossing the chasm. Harper Business Essentials, 2014. 227 р.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter