Вісник соціально-економічних досліджень 2020, 1(72), 85-104

Open Access Article

Інструменти забезпечення коректного нарахування податків при відчуженні земельних ділянок

Руслан Миколайович Волчек
кандидат економічних наук, доцент кафедри бухгалтерського обліку та аудиту, Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail: ruslan1981196@ukr.net, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3741-1458

Cергій Іванович Большаков
кандидат військових наук, судовий експерт, ТОВ «Одеський науково-дослідний інститут судової експертизи та оцінки», Україна, e-mail: 80487983576@ukr.net

Цитувати статтю:

Волчек, Р. М., Большаков, С. І. Інструменти забезпечення коректного нарахування податків при відчуженні земельних ділянок. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць / За ред. М. І. Звєрякова (голов. ред.) та ін. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2020. № 1 (72). С. 85–104.

Анотація

У статті узагальнено підсумки проведення в Україні процедури приватизації державного майна протягом 2015–2019 років. Встановлено, що однією з основних перешкод, яка спричиняє недоотримання до державного бюджету коштів від приватизації державного майна, порівняно із запланованими показниками надходжень, є фактично здійснюване «безоплатне привласнення» земельних ділянок суб’єктами господарювання під час операцій купівлі-продажу об’єктів нерухомості внаслідок двозначного трактування положень Земельного кодексу України та Національного стандарту оцінки 2 «Оцінка нерухомого майна». Предмет дослідження – механізми проведення приватизації державного майна. Мета статті – розробити інструментарій протидії корупційним діям під час приватизації земельних ділянок, тим самим забезпечивши коректне нарахування й сплату податків до державного бюджету України від зазначених угод. Методи дослідження – загальнонаукові. Доведено, що корупційна схема із незаконним привласненням земельної ділянки розпочинається з набуття суб’єктом господарювання права користування нею. Некоректне трактування норм Земельного кодексу України в подальшому призводить до протиправного набуття користувачем права власності на вказану землю, уникаючи процедури приватизації. Обґрунтовано, що корупційні схеми відбуваються внаслідок вкрай слабкого контролю діяльності нотаріусів та оцінювачів з боку основного регулятора оціночної діяльності в Україні – Фонду державного майна України. Надано низку рекомендацій задля уникнення нанесення збитків державі під час приватизації. Зокрема, запропоновано доповнити норми законодавчої бази у частині безпосередньої заборони нотаріусам реєструвати право власності на земельні ділянки, які належать державі, без проведення процедури приватизації. Необхідно внести зміни до нормативно-правової бази України у частині надання можливості оцінювачу розраховувати ринкову вартість земельних ділянок у випадку відсутності кадастрового номера.

Ключові слова

земельні ділянки; земельні поліпшення; приватизація; оцінка; ринкова вартість; право користування; право власності; податки.

JEL classification: K110; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.1(72).2020.85-104

УДК: 336.226.212.1:349.41

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Скиба М. Приватизація як інструмент структурних перетворень в економіці України : поняття, основні проблеми та шляхи їх вирішення. Вісник Національної академії державного управління. 2010. № 14 (18). С. 125–133. URL: http://visnyk.academy.gov.ua/wp-content/uploads/2013/11/2010-4-18.pdf (дата звернення: 11.03.2020).
  2. Снісаренко Л. Ю., Прилуцька Т. В. Проблеми правового забезпечення прозорості та конкурентності приватизаційного процесу в Україні. Державне управління : удосконалення та розвиток. 2015. № 9. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/9_2015/12.pdf (дата звернення: 12.03.2020).
  3. Приходько Д. О. Аналіз способів приватизації підприємств. Східна Європа : економіка, бізнес та управління. 2018. № 3 (14). URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/14_2018/18.pdf (дата звернення: 16.03.2020).
  4. Дохід від приватизації держмайна : очікування та реальність / Cлово і діло : аналітичний портал. URL: https://www.slovoidilo.ua/2019/11/12/infografika/ekonomika/doxidpryvatyzacziyi-derzhmajna-ochikuvannya-ta-realnist (дата звернення: 18.03.2020).
  5. Попов С., Скороход Б. В очікуванні ринку землі : які зміни відбуваються в законодавстві. Вісник. Офіційно про податки. 2020. № 10. С. 7−10.
  6. Цивільний кодекс України : Кодекс України № 435-IV від 16.01.2003. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15 (дата звернення: 19.03.2020).
  7. Пузенко С. А. Основы теории оценки. Порядок проведения независимой оценки в Украине : учеб. Киев, 2007. 122 с.
  8. Земельний кодекс України : Кодекс України № 2768-III від 25.10.2001 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14 (дата звернення: 20.03.2020).
  9. Про визнання недійсними торгів, скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень : Постанова Верховного суду України № 922/3537/17, № 12-127гс19 від 23.10.2019 р. URL: https://ips.ligazakon.net/document/C010618 (дата звернення: 24.03.2020).
  10. Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень : Закон України № 1952-IV від 25.12.2015 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1952-15 (дата звернення: 24.03.2020).
  11. Про затвердження Національного стандарту № 2 «Оцінка нерухомого майна» : Постанова Кабінету Міністрів України № 1442 від 28.10.2004 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1442-2004-п (дата звернення: 25.03.2020).
  12. Про затвердження Методики оцінки майна : Постанова Кабінету Міністрів України № 1891 від 10.12.2003 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1891-2003-п (дата звернення: 27.03.2020).
  13. Воротіна Л. І., Воротін В. Є., Лісняк В. Г., Поліщук В. М. Оцінка майна в Україні : монографія. Т. 1. Нерухоме майно. Київ : Вид. Європ. універсітету, 2005. 216 с.
  14. Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні : Закон України № 2658-III від 12.07.2001 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2658-14 (дата звернення: 30.03.2020).
  15. Колишній з/д вокзал в м. Овідіополь Одеської області продають за 40 000 грн. Інформаційна війна. 03.12.2019. URL: https://volna.od.ua/2019/12/fdmu (дата звернення: 01.04.2020).
  16. СМТ Овідіополь : що з нашим вокзалом? Газета Альтернатива.орг. URL: https://alternatyva.org/2019/12/08/smt-ovidiopol-shcho-z-nashym-vokzalom (дата звернення: 03.04.2020).
  17. Большаков С. І. Фонд державного майна України почав надавати оцінку висновкам судових експертів та не бажає враховувати в своїй діяльності чинне законодавство України щодо призначення судової експертизи оцінщикам як фахівцям з відповідних галузей знань (справа № 815/2467/17). Реферативно-науковий журнал «Судово-психологічна експертиза». Застосування поліграфа та спеціальних знань в юридичній практиці. Київ, 2019. № 4 (19). URL: https://expertize-journal.org.ua/spetsialni-znannya (дата звернення: 06.04.2020).
  18. Висновок спеціаліста науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Головного управління МВС України у Одеській області. № 93 від 19.09.2012 року.
  19. Класифікація цільового призначення землі / Агентство «Центр Нерухомості та Проектування «Київщина». URL: http://www.neruhomist.biz.ua/classification.html (дата звернення: 07.04.2020).
  20. Довідник показників нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. URL: https://tax.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/dovidniki-/325490.html (дата звернення: 08.04.2020).
  21. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2019 рік / Головне управління держгеокадастру Львівської області. URL: http://lvivska.land.gov.ua/koefitsiient-indeksatsii-normatyvnoi-hroshovoi-otsinky-zemel-za-2019-rik (дата звернення: 10.04.2020).
  22. Податковий кодекс України : Кодекс України № 2755-VI від 04.12.2010 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17 (дата звернення: 13.04.2020).

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter