Вісник соціально-економічних досліджень 2019, 1(69), 19-28

Open Access Article

Аналіз розвитку конкурентоспроможності української продукції в умовах глобалізації

Вікторія Василівна Бутенко
кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів, банківської справи та страхування, Одеський національний університет ім. І. І. Мечникова, Україна, e-mail: vika.onu2017@gmail.com, ORCID ID: http://orcid.org/0000-0001-7650-2347

Тетяна Василівна Бутенко
кандидат економічних наук, доцент кафедри менеджменту організацій, Одеський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при президентові України, e-mail: tatiynabutenko@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0699-7166

Цитувати статтю:

Бутенко, В. В., Бутенко, Т. В. Аналіз розвитку конкурентоспроможності української продукції в умовах глобалізації. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць (ISSN 2313-4569) / За ред. : М. І. Звєрякова (голов. ред.) та ін. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2019. № 1 (69). С. 19 –28.

Анотація

У статті розглянуто конкуренцію як категорію в якій активна діяльність держави, визначає і здійснює стратегію конкурентоспроможності, встановлює «правила гри» ринкових відносин. Проаналізовано сучасний стан конкурентоспроможності української продукції за Індексом глобальної конкурентоспро-можності у 2017–2018 роках. Для актуалізації існуючої проблеми ставиться мета проаналізувати та визначити причини низької конкурентоспроможності товарів, продуктів і послуг, які виробляються в Україні та узагальнити шляхи їх удосконалення в умовах сучасних глобалізаційних, трансформаційних і євроінтеграційних процесів. Виділено основні переваги забезпечення конкурентоспроможності національної економіки, але поряд с цим визначено, що товари які експортує Україна, не в змозі значною мірою наповнювати бюджет країни, тобто сировинна продукція ніколи не була товаром, який може врятувати економіку. Запропоновано взяти за приклад досвід Польщі, де виробництво продукції європейських марок здійснюється за давальницькими схемами. Встановлено, що основними факторами, які стримують розвиток конкурентоспроможності української продукції в умовах глобалізації, є недосконалість внутрішнього ринку, неефективність податкової політики, гальмування стимулів до інноваційної та інвестиційної діяльності, корупція, тінізація економіки, недосконалість системи державного управління в рамках захисту конкурентних переваг вітчизняних товаровиробників. Запропоновано наступні шляхи вирішення існуючої проблеми, а саме: визначити пріоритети розвитку економіки і спрямувати ресурси на реалізацію найбільш перспективних та ефективних галузей національного виробництва, у яких є належна конкурентна спроможність для виходу на міжнародний ринок; стабілізувати податкову систему, фінансово-грошову політику; вдосконалити систему регулювання конкуренції та стимулювати впровадження інноваційних процесів в економіці.

Ключові слова

конкуренція; державна політика; конкурентоспроможність; виробництво; розвиток економіки; національне господарство.

JEL classification: D190; D410; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.1(69).2019.19-28

УДК: 311.213.6

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Арапова О. О. Державне стимулювання експорту українських підприємств. Науковий вісник ОНЕУ. 2014. № 9. С. 4–13.
  2. Мельникова В. І., Мельникова О. П. Підвищення конкурентоспроможності як основа виходу України з економічної кризи. Економіко-теоретичні аспекти розвитку фінансово-кредитної системи України. 2008. № 4. С. 82–89.
  3. Маслак О. І., Квятковська Л. А., Кулінічев П. К. Конкуренція : її сутність та особливості в умовах глобалізації. Технологічний аудит та резерви виробництва. 2014. № 3/3 (17). С. 57–61. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tatrv_2014_3.3_1 (дата звернення: 05.02.2019).
  4. Дубик В. Я. Підвищення конкурентоспроможності національної економіки як фактор активізації євроінтеграційного процесу. Інноваційна економіка. 2013. № 10 (48). С. 5–11.
  5. Мочерний С. В. Економічна енциклопедія : у 3 т. Т. 1. Київ : Академія, 2000. 864 с. C. 325–348.
  6. Портер М. Международная конкуренция : конкурентные преимущества стран / Пер. с англ. Предисл. В. Д. Щетинина. Москва : Международные отношения. 1993. 895 с. C. 58–105.
  7. Багрова І. В., Рєдіна Н. І. та ін. Зовнішньоекономічна діяльність підприємств : підруч. Київ : Центр навчальної літератури, 2009. 580 с. C. 518–539.
  8. Представництво України при Європейському Союзі та Європейському співтоваристві з атомної енергії. Автономні торговельні преференції : сайт. URL: http://goo.gl/h4judK (дата звернення: 07.02.2019).
  9. Угода про вільну торгівлю між Україною та Канадою, 2018 / Міністерство економічного розвитку торгівлі України : сайт. URL: https://mfa.gov.ua (дата звернення: 08.02.2019).
  10. Рейтинг глобальної конкурентоспроможності / Інформаційне агентство Interfax-Україна : сайт. URL: http://ua.interfax.com.ua (дата звернення: 12.02.2019).
  11. Топ 10 товарів, які світ купує в Україні / Мультимедійна платформа Укрінформ. URL: https://www.ukrinform.ua (дата звернення: 14.02.2019).
  12. Redkva O., Haran O., Prystupa L. Determinants of state regulation of the competitiveness of modern national economies. Baltic journal of economic studies. 2018. Vol. 4. No. 4. Pp. 265–273. DOI: http://dx.doi.org/10.30525/2256-0742/2018-4-4-265-273.
  13. Shatnenko K. The impact of global competition on the state of manufacturing in Ukraine and developed countries. Baltic journal of economic studies. 2017. Vol. 3, No. 3. Pp. 70–76. DOI: http://dx.doi.org/10.30525/2256-0742/2017-3-3-70-76.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter