Вісник соціально-економічних досліджень 2018, 3(67), 44-52
Open Access Article
Олена Леонідівна Михайлюк
кандидат економічних наук, доцент кафедри туристичного та готельно-ресторанного бізнесу, Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail:elen.mih.555@gmail.com, ORCID ID:http://orcid.org/0000-0003-4857-4129
Ірина Володимирівна Давиденко
кандидат економічних наук, доцент кафедри туристичного та готельно-ресторанного бізнесу Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail:davudenko.ivfme@gmail.com, ORCID ID:http://orcid.org/0000-0003-3574-1696
Михайлюк, О. Л., Давиденко, І. В. Механізми і перспективи функціонування туристичних кластерів в Одеській області // Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць (ISSN 2313-4569); за ред. : М. І. Звєрякова (голов. ред.) та ін. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2018. № 3 (67). С. 44–52.
У статті визначено роль процесу кластеризації як інноваційної форми комплексного розвитку туристичної сфери. Проаналізовано стан нормативно-правової бази у сфері туризму та розвитку процесу кластеризації в Україні. Ідея створення туристичних кластерів полягає у взаємній координації роботи, коли різні за функціональними характеристиками суб’єкти реалізують спільну мету, тим самим підвищуючи ефективність роботи, прискорюючи досягнення запланованих результатів, впроваджуючи нові технології, сприяючи в отриманні позик, започатковуючи конкурентні засади у розподілі контрактів, формуючи оптимальну структуру виробництва продукції, визначаючи пріоритети напрямів розвитку. Для України процес кластеризації є одним зі шляхів розвитку економіки. Створення туристичних кластерів здатне нейтралізувати недосконалість державної політики підтримки малого й середнього бізнесу. Підприємства туристичного бізнесу, об’єднавшись у туристичний кластер в межах регіону, отримують можливість ефективніше відстоювати свої інтереси на рівні місцевих органів влади, а також брати участь у великих інвестиційних програмах. Механізм формування туристичних кластерів традиційно містить дві складові: з одного боку, це створення ініціативної групи задля формування кластера, до якої мають входити як представники ключових підприємств потенційного туристичного кластера, так і фахівці, що мають досвід впровадження кластерної моделі в інших регіонах чи галузях (наприклад, спеціалісти агенцій регіонального розвитку, експерти різноманітних програм та ініціатив); з іншого, – необхідною умовою є офіційне визнання та реєстрація кластера органами державної та місцевої влади. Досліджено особливості створення туристичних кластерів різних типів в Україні. Оцінено рівень розвитку туристичного бізнесу в Одеській області, проаналізовано існуючі і перспективні кластери у туристичній сфері. Запропоновано напрямки удосконалення туристичної діяльності в регіоні за рахунок врахування процесу кластеризації.
види туризму; туристична політика; туристичний бізнес; туристична діяльність; кластери; Одеська область.
JEL classification: A120; D190; Z300; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3(67).2018.44-52
УДК: 338.48:334.758 (477.74)
Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.
З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"
3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").
Завантажити інформаційний буклет