Вісник соціально-економічних досліджень 2018, 3(67), 19-27

Open Access Article

Етнокультурні особливості міжнародних економічних відносин : глобальні виклики

Юрій Георгійович Козак
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри міжнародних економічних відносин, Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail:yuriy777kozak@gmail.com, ORCID ID:https://orcid.org/0000-0002-5358-4420

Олексій Володимирович Сулим
кандидат філософських наук, доцент кафедри міжнародних економічних відносин, Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail:AlexW2@ukr.net, ORCID ID:https://orcid.org/0000-0002-9392-1663

Цитувати статтю:

Козак, Ю. Г., Сулим, О. В. Етнокультурні особливості міжнародних економічних відносин : глобальні виклики // Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць (ISSN 2313-4569); за ред. : М. І. Звєрякова (голов. ред.) та ін. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2018. № 3 (67). С. 19–27.

Анотація

У статті розглянуто процес «повернення» культурних понять до мейнстриму економічного мислення, ріст визнання суттєвої ролі етнокультурних чинників в господарських процесах. Проаналізовано різні підходи до вивчення впливу історично сформованих національних культурних стереотипів на економічний розвиток та, зокрема, на міжнародні економічні процеси в глобалізованому світі. Сформульовано розуміння культури в її значимості для господарських процесів, а саме – як неформальних інститутів, які є продуктом тривалого історичного розвитку народів як колективних психічних стереотипів та способів поведінки, що стійко передаються з покоління в покоління і істотною мірою визначають, мотивують та формують економічну діяльність та взаємодію економічних акторів. Показано, що сучасні дослідження приділяють найбільшу увагу розгляду впливу культурно-історичного капіталу різних народів на їх економічний успіх порівняно з іншими країнами, на міжнародну конкурентоспроможність національних економік. У зв’язку з цим аналізуються культурно-історичні основи високої підприємницької активності, креативності, ставлення до праці. Основна увага приділяється огляду досліджень культурних аспектів міжнародної економічної взаємодії, зокрема, впливу культури на динаміку міжнародної торгівлі, конкурентоспроможність національних економік, на прийняття рішень щодо характеру та напрямку виходу мультинаціональних компаній на зовнішній ринок, питання крос-культурного менеджменту. Розглянуто різні підходи до міжнародного ділового спілкування на етапі переговорів. Зроблено висновки щодо необхідності підвищення крос-культурної компетентності представників бізнесу як умови підвищення конкурентоздатності як окремих компаній, так і національних економік.

Ключові слова

культурні цінності; неформальні культурні інститути; національна господарська ментальність; культурна дистанція; культурно-історичний капітал; крос-культурна компетентність.

JEL classification: A120; A130; D020; J240; Z130; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3(67).2018.19-27

УДК: 330.1; 339.9

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Beugelsdijk S., Маseland R. Culture in economics. History, methodological reflections and contemporary applications. Cambridge University Press, 2011. 388 p.
  2. Landes D. S. The wealth and poverty of nations. Why some are so rich and some so poor. New York – London : W. W. Norton & Company, 1998. 650 p.
  3. Acemoglu D., Robinson J. Why nations fail? The origins of power, prosperity and poverty. New York : Crown business, 2012. 529 p.
  4. Koslowski P. Prinzipien der ethischen ökonomie : grundlagen der wirtschaftsethik und der auf die ökonomie bezogenen ethik. Tübingen : Mohr Siebeck Verlag, 1994. 339 s.
  5. Harrison L. E., Huntington S. Culture matters : how values shape human progress. New York : Basic Books, 2000. 348 p.
  6. Fukuyama F. Trust : the social virtues and the creation of prosperity. New York : Free Press, 1995. XV, 457 p.
  7. Hofstede G., Minkov M. Cultures and organizations : software of the mind. 3rd ed. New York : McGraw-Hill, 2010. 550 p.
  8. Trompenaars F., Hampden-Turner C. Riding the waves of culture. Understanding diversity in global business. 3rd ed. Boston-L. : Nicholas Brealey Publishing, 2012. 274 p.
  9. Lewis R. D. When cultures collide : managing successfully across cultures. London : Nicholas Brealey Publishing, 2000. 462 p.
  10. Mathers Rachel L., Williamson Claudia R. Cultural context : еxplaining the productivity of сapitalism // Kyklos, May 2011. Vol. 64. No. 2. Pp. 231–252.
  11. Crawford D. Chinese capitalism : cultures, the Southeast Asian region and economic globalisation // Third World Quarterly. 2000. Vol. 21. No. 1. Pp. 69–86.
  12. Hennart Jean-Francois and Larimo J. The impact of culture on the strategy of multinational enterprises : does national origin affect ownership decisions? // Journal of International Business Studies. 1988. No. 29 (3). Pp. 515–538.
  13. Kogut B., Singh H. The effect of national culture on the choice of entry mode // Journal of International Business Studies. 1988. No. 19. Pp. 411–432.
  14. Shane S. Why do some societies invent more than others? // Journal of Business Venturing. 1992. No. 7. Pp. 29–46.
  15. Аузан А. Развитие и «колея» зависимости // Мировая экономика и международные отношения. 2017. Т. 61. № 10. С. 96–105.
  16. Латова Н. В., Латов Ю. В. Этнометрические подходы к сравнительному анализу хозяйственно-культурных ценностей // Вопросы экономики. 2008. № 5. С. 81–102.
  17. World Economy. 3rd ed. / Ed. by Yu. Kozak. Kyiv-Katowice : CUL, 2016. 185 p.
  18. World economy and international economic relations // Ed. by Yu. Kozak, T. Shengelia. Tbilisi : PH «UNIVERSAL», 2016. 223 p.
  19. Грошев И., Краснослободцев А. О влиянии культуры на экономическое развитие страны // Общество и экономика. 2017. № 1. С. 117–134.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter