Вісник соціально-економічних досліджень 2021, 3-4 (78-79), 82-96

Open Access Article

Теоретичні основи та значення креативної економіки у сучасних умовах

Марина Сергіївна Кривцова
кандидат економічних наук, доцент кафедри управління персоналом і економіки праці, Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail: m.kryvtsova@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6069-9691

Цитувати статтю:

Кривцова, М. С. Теоретичні основи та значення креативної економіки у сучасних умовах. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2021. № 3-4 (78-79). С. 82–96.

Анотація

Метою статті є дослідження теоретичних аспектів становлення поняття креативної економіки, визначення підходів до вивчення креативної економіки як системного явища та її значення для економічного розвитку. Для досягнення поставленої мети використано такі загальнонаукові методи: аналізу, синтезу, систематизації, теоретичного узагальнення, абстрагування та аналогії. Проаналізовано різні підходи до вивчення креативної економіки як системного явища (нової концепції, системи специфічних соціально-економічних відносин, складової частини світової економіки чи специфічної галузі, драйвера економічного росту, людино-орієнтовний підхід). Розглянуто креативну економіку в контексті можливостей забезпечення її розвитку носіями людського потенціалу, від яких безпосередньо залежать її формати, ефективність, темпи становлення та масштабування. Зроблено акцент на місце людського потенціалу в системі формування креативної економіки. Визначено креативні складові людського потенціалу (знання, досвід, інноваційність). Сформульовано власне визначення поняття «креативна економіка» на основі використання креативної складової людського потенціалу та результатів креативної діяльності (нових технологій, інновацій, інформації, знань). Розглянуто сучасні підходи до визначення креативних індустрій та їх складу (набір певних видів економічної діяльності, сукупність певних професій, креативне місто, частина економічної системи). Визначено, що віднесення різних галузей до креативних індустрій у різних країнах та міжнародних організаціях створює перешкоди для розробки та формування єдиного механізму застосування креативних індустрій як інструменту державного та регіонального економічного зростання, тому важливо розробити єдиний методологічний підхід до їх розподілу за часткою креативної складової. Практичне значення полягає в тому, що було сформульовано основні ознаки щодо визначення креативної складової у різних видах економічної діяльності.

Ключові слова

неоекономіка; креативна економіка; людський потенціал; креативні складові людського потенціалу; креативні індустрії.

JEL classification: А100; О380; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(78-79).2021.82-96

УДК: 330.34:608

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Baker D., Jayadev A., Stiglitz J. Innovation, intellectual property, and development: A better set of approaches for the 21st century. July, 2017. URL: http://cepr.net/images/stories/reports/ baker-jayadev-stiglitz-innovation-ip-development-2017-07 (access date: 04.10.2021).
  2. Давимука С. А., Федулова Л. І. Креативний сектор економіки : досвід та напрями розбудови : монографія. ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України». Львів, 2017. 528 с.
  3. Ушкаренко Ю. В., Чмут А. В., Синякова К. М. Креативна економіка : сутність поняття та значення для України в умовах європейської інтеграції. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 18. С. 67–72.
  4. Creative Economy Programme / UNCTAD : website. URL: https://unctad.org/topic/trade-analysis/creative-economy-programme#:~:text=The%20UNCTAD%20Creative%20 Economy%20 Programme,intellectual%20property%2C%20ideas%20and%20imagination (access date: 07.10.2021).
  5. Покуліна А. А., Євсєєв А. С. Інноваційна та креативна економіка як умова модернізації національного господарства України. Економіка та управління національним господарством. 2018. Вип. 16. URL: http://www.economyandsociety.in.ua/journal/ 16_ukr/30.pdf (дата звернення: 11.10.2021).
  6. Чорна М. В., Бредіхін В. М. Місце креативної економіки в системі відтворення сучасних потреб суспільства. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2016. Вип. 2 (24). C. 60–74.
  7. Каменских М. А. Теоретико-методические подходы к понятию «креативная экономика» и оценка уровня развития креативной экономики США и России. Экономический анализ : теория и практика. 2013. № 20 (323). С. 16–20.
  8. Хокинс Д. Креативная экономика : как превратить идеи в деньги. Москва : Классика XXI, 2011. 256 с.
  9. Степанов А. А., Савина М. В. Креативная экономика : сущность и проблемы развития. Управление экономическими системами. 2013. № 12 (60). С. 104. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kreativnaya-ekonomika-suschnost-i-problemy-razvitiya/viewer (дата обращения: 12.10.2021).
  10. Самійленко Г. Креативна економіка : теоретичні засади та особливості її функціонування в умовах становлення нової економіки. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2020. № 2 (22). С. 31–42.
  11. Florida R. The rise of the Creative Class : And How It’s Transforming Work, Leasure, Community and Everyday Life. New York : Basic, 2002. 464 р.
  12. Дубина И. Н. К вопросу о соотношении понятий «Креативная экономика», «Инновационная экономика» и «Экономика знаний». Креативная экономика. 2009. № 6. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-o-sootnoshenii-ponyatiy-kreativnaya-ekonomika-innovatsionnaya-ekonomika-i-ekonomika-znaniy/viewer (дата обращения: 12.10.2021).
  13. Клоудова Й. Влияние развития креативной экономики на экономически отсталые регионы. Журнал новой экономической ассоциации. 2010. № 5. С. 110–125.
  14. Сотнікова Ю. В. Креативна економіка в Україні : реальність чи перспектива? Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. Економічні науки. 2016. Вип. 3. С. 178–189.
  15. Локалов А. А. Инновационная экономика и новая экономика: соотношение процессов и понятий. Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2013. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/innovatsionnaya-ekonomika-i-novaya-ekonomika-sootnoshenie-protsessov-i-ponyatiy/viewer (дата обращения: 13.10.2021).
  16. Кривцова М. С. Методологічні особливості капіталізації людського капіталу в економіці. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2017. № 1 (123). С. 74–77.
  17. Слово в словнику. Знання – це Поняття, категорії і структура знань. URL: http://poradu.pp.ua/nauka/50680-znannya-ce-ponyattya-kategoryi-struktura-znan.html (дата звернення: 14.10.2021).
  18. Енциклопедія сучасної України. URL: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=21094 (дата звернення: 14.10.2021).
  19. Словник української мови : в 11 т. Т. 2. 1971. URL: http://sum.in.ua/p/2/382/1 (дата звернення: 15.10.2021).
  20. Великий тлумачний словник сучасної української мови / за ред. В. Т. Бусел. Київ, Ірпінь : Перун, 2005. 1728 с.
  21. Морданов М. А. Креативные индустрии как драйвер экономического роста. Креативная экономика. 2021. Т. 15. № 10. С. 3725–3740.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter