Вісник соціально-економічних досліджень 2021, 3-4 (78-79), 54-65
Роль та задачі маркетингу в контексті розвитку циркулярної економіки
Юрій Володимирович Робул
доктор економічних наук, доцент кафедри маркетингу та бізнес-адміністрування, Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Україна, e-mail: yrobul@onu.edu.ua, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7299-9648
Цитувати статтю:
Робул, Ю. В. Роль та задачі маркетингу в контексті розвитку циркулярної економіки. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2021. № 3-4 (78-79). С. 54–65.
Анотація
У статті розглянуто роль та місце маркетингу у соціо-економічній системі, яка функціонує на засадах циркулярної економіки. Доведено необхідність системного розгляду маркетингу на рівні національної економіки із залученням категорій та понять макромаркетингу. Відповідно, маркетинг має розглядатися на двох рівнях: політика на рівні окремої організації та на рівні маркетингової системи. Визначено предмет, об’єкт та завдання макромаркетингу у зв’язку з потребами циркулярної економіки. Показано, що під впливом Індустрії 4.0 некерований розвиток маркетингових систем створює ризики неефективного використання ресурсів, невідповідального споживання, зростання цифрової нерівності, що суперечить меті циркулярної економіки. У зв’язку з цим, в якості інструментів забезпечення циркулярності в маркетингу запропоновано розглядати освітні програми відповідального споживання та політику корпоративної соціальної відповідальності на рівні організацій. Вказано на зв’язок між застосуванням цифрового маркетингу і вимогами до енергозбереження та енергоефективності, у цьому зв’язку широке впровадження цифрового маркетингу розглядається як важливий крок до забезпечення функціонування циркулярної економіки. Доведено, що активне використання цифрових технологій у маркетингу також має призвести до зростання економічної ефективності функціонування організацій та національної економіки в цілому для забезпечення необхідних для циркулярної економіки технологічних інновацій. У зв’язку з ризиком виникнення цифрової нерівності, пов’язаної з нею деіндустріалізацією, падінням доходів домогосподарств та деградацією внутрішніх ринків, а також необхідністю забезпечення інноваційної траєкторії розвитку, запропоновано розглядати маркетинг не лише як елемент споживчої, але й інноваційної підсистеми суспільства. Запропоновано модель маркетингу, що узгоджується з вимогами розвитку циркулярної економіки, на тлі розвитку Індустрії 4.0. Сформульовано напрями зміни/розширення теоретико-методологічних підходів до маркетингу відповідно до запропонованої моделі.
Ключові слова
циркулярна економіка; маркетингова система; макромаркетинг; концепції; Індустрія 4.0; цифровий маркетинг.
JEL classification: M310; O330; Q560; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(78-79).2021.54-65
УДК: 339.138:330.34
Література
- Geissdoerfer M., Savaget P., Bocken N. M. P., Hultink E. J. The Circular Economy – A new sustainability paradigm? Journal of Cleaner Production. 2017. Vol. 143. Pp. 757–768. DOI: 10.1016/j.jclepro.2016.12.048.
- Kirchherr J., van Santen R. Research on the Circular Economy: A Critique of the Field. Resources, Conservation and Recycling. 2019. Vol. 151. 104480. DOI: 10.1016/j.resconrec.2019.104480.
- Khan I. S., Ahmad M. O., Majava J. Industry 4.0 and sustainable development : A systematic mapping of triple bottom line, Circular Economy and Sustainable Business Models perspectives. Journal of Cleaner Production. 2021. Vol. 297. 126655. DOI: 10.1016/j.jclepro.2021.126655.
- Трушкіна Н. В. Циркулярна економіка : становлення концепції, еволюція розвитку, бар’єри, проблеми і перспективи. Вісник економічної науки України. 2021. № 1. C. 9–20. DOI: 10.37405/1729- 7206.2021.1(40).9-20.
- Лойко В. В. Проблеми розвитку циркулярної економіки в Україні. III International Scientific Conference From the Baltic to the Black Sea : The Formation of Modern Economic Area : Conference Proceedings, August 23th, 2019. Riga : Baltija Publishing, 2019. C. 24–27.
- Li G., Wu H., Sethi S. P., Zhang X. Contracting green product supply chains considering marketing efforts in the circular economy era. International Journal of Production Economics. 2021. Vol. 234. 108041. DOI: 10.1016/j.ijpe.2021.108041.
- Rajput S., Singh S. P. Connecting circular economy and Industry 4.0. International Journal of Information Management. 2019. Vol. 49. Pр. 98–113. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt.2019.03.002.
- Bai C., Orzes G., Sarkis J. Exploring the impact of Industry 4.0 technologies on social sustainability through a circular economy approach. Industrial Marketing Management. 2022. Vol. 101. Pр. 176–190. DOI: 10.1016/j.indmarman.2021.12.004.
- Fisk G. Marketing Systems : An Introductory Analysis. New York : Harper & Row, 1967. xviii, 797 p.
- Layton R. A. Marketing Systems – Looking Backward, Sizing up and Thinking Ahead. Journal of Macromarketing. 2019. Vol. 39. Issue 2. Pр. 208–224. DOI: 10.1177/0276146718823897.
- Rostow W. W. The Process of Economic Growth : monograph. W. W. Norton & Company, Inc. : New York, 1962. 390 p.
- Kotler P., Zaltman G. Social Marketing : An Approach to Planned Social Change. Journal of Marketing. 1971. Vol. 35. Issue 7. Pр. 3–12.
- Робул Ю. В. Холістична концепція ефективності маркетингу. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 4. C. 124–130.
- Layton R. A., Domegan C. The Next Normal for Marketing – The Dynamics of a Pandemic, Provisioning Systems, and the Changing Patterns of Daily Life. Australasian Marketing Journal. 2021. Vol. 29. Issue 1. Pр. 4–14. DOI: 10.1177/1839334921998514.
- Bartels R., Jenkins R. L. Macromarketing. Journal of Marketing. 1977. Vol. 41. Issue 4. Pр. 17–20.
- Hunt S. D. Macromarketing as a Multidimensional Concept. Journal of Macromarketing. 1981. Vol. 1. Issue 1. Pр. 7–8.
- Kadirov D. Towards a Theory of Marketing Systems as the Public Good. Journal of Macromarketing. 2018. Vol. 38. Issue 3. Pр. 278–297. DOI: 10.1177/0276146718767949.
- Heeks R., Wall P. J. Critical realism and ICT4D research. The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries. 2018. Vol. 84. Issue 6. e12051. DOI: 10.1002/isd2.12051.
- Geels F. W. The multi-level perspective on sustainability transitions: Responses to seven criticisms. Environmental Innovation and Societal Transitions. 2011. Vol. 1. Issue 1. Pр. 24–40. DOI: 10.1016/j.eist.2011.02.002.
- Робул Ю. В. Маркетингова соціо-технологічна система як середовище функціонування цифрового маркетингу. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Економіка і менеджмент. 2020. № 41. C. 11–17. DOI: 10.32841/2413-2675/2019-41-2.
Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu
sbornik.vsed.oneu@gmail.com
Шановні автори!
Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.
З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"
3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").
Завантажити інформаційний буклет