Вісник соціально-економічних досліджень 2021, 3-4 (78-79), 30-53

Open Access Article

Систематизація елементів зовнішнього середовища закладів вищої освіти

Оксана Едуардівна Ломоносова
доктор економічних наук, завідувачка кафедри економіки, Херсонська філія Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова, Україна, e-mail: alvirginis@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1007-3786

Цитувати статтю:

Ломоносова, О. Е. Систематизація елементів зовнішнього середовища закладів вищої освіти. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2021. № 3-4 (78-79). С. 30–53.

Анотація

У статті досліджено існуючі науково-методологічні підходи до структурування факторів зовнішнього середовища організацій, у тому числі закладів вищої освіти. На основі системно-структурного аналізу й узагальнення запропонованих у науковій літературі підходів до формування систем елементів зовнішнього середовища створено чотири специфікації для кожного з виділених рівнів (мікро-, макро-, мезо- і мегасередовища). Усі вони розроблені стосовно закладів вищої освіти. До кожної із специфікацій включено максимально можливу сукупність упорядкованих елементів, які на рівні мікросередовища представлені суб’єктами, об’єднаними в однорідні групи, а на усіх інших рівнях – факторами. На кожному рівні зовнішнього середовища фактори розподілені між сімома сферами (нормативно-правова, економічна, демографічна, науково-технічна, політична, соціокультурна, природно-екологічна). Обґрунтовано необхідність виділення в окрему сферу нормативно-правових та демографічних факторів, що пов’язано з їх великим впливом на заклади вищої освіти. Уточнено склад та запропоновано групування науково-технічних факторів. Сформовані специфікації розглядаються як референтні, які виконують роль базової (еталонної) системи для практичної роботи з визначення основних елементів. Із них кожний заклад вищої освіти відповідно до розв’язуваних завдань та особливостей свого функціонування і стану може обрати необхідні для себе елементи. При цьому елементи зовнішнього середовища на будь-якому рівні можуть бути деталізовані, інтегровані та перегруповані. На усіх рівнях зовнішнього середовища в рамках кожної сфери фактори розташовано за єдиним принципом, внаслідок чого усі специфікації в кожній сфері містять ідентичні фактори.

Ключові слова

заклади вищої освіти; зовнішнє середовище організацій; зовнішнє середовище закладу вищої освіти; мікросередовище; макросередовище; мезосередовище; мегасередовище; систематизація; специфікація.

JEL classification: C490; I200; M310; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(78-79).2021.30-53

УДК: 338:005.7:378.1

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Ломоносова О. Е. Типологізація підходів до визначення зовнішнього середовища організації. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія : Економіка і управління. 2020. Т. 31 (70). № 5. С. 1–15.
  2. Пецольдт К., Сутырин С. Ф., Елкина А. С. Конкурентоспособность вуза в условиях интернационализации высшего образования. Проблемы современной экономики. 2007. № 1 (21). С. 277‒281. URL: http://www.m-economy.ru/art.php?nArtId=1276 (дата обращения: 24.08.2021).
  3. Ломоносова О. Е. Сучасні уявлення про ієрархічну будову зовнішнього середовища організації. Проблеми системного підходу в економіці : зб. наук. праць. 2020. Вип. 5 (79). С. 7–20.
  4. Разработка стратегии образовательного учреждения / О. Б. Веретенникова, Н. В. Дрантусова, А. К. Клюев и др.; под ред. Е. А. Князева, А. К. Клюева. Екатеринбург : Издательство Уральского ун-та, 2007. 408 с.
  5. Екшикеев Т. К. Стейкхолдеры рынка образовательных услуг. Сибирский торгово-экономический журнал. 2009. № 9. С. 106‒109.
  6. Мескон М. Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента / пер. с англ. Москва : Дело, 1998. 704 с.
  7. Голик А. Система внешних факторов конкурентоспособности вуза. Высшее образование в России. 2007. № 7. С. 131‒135.
  8. Зінченко В. О. Вплив зовнішнього середовища на діяльність вищих навчальних закладів Луганської області. Економічний вісник Донбасу. 2008. № 4 (14). С. 30‒33.
  9. Оленев А. А., Шишкин А. В. Сущность и содержание позиционирования образовательных услуг вуза. Проблемы современной экономики. 2014. № 1 (49). С. 244‒246.
  10. Пірус В. О. Зовнішні та внутрішні фактори впливу на інноваційний розвиток вищих навчальних закладів в Україні. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2017. Вип. 12 (2). С. 90‒93.
  11. Мішустіна Т. С., Товкун К. В. Аналіз макросередовища закладу вищої освіти. Сфери наукової думки : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 30 грудня 2017 р. – 07 січня 2018 р. Вип. 1. № 657 (2019) : спец. вип. 657, XV. URL: http://www.rusnauka.com/ pdf/276999.pdf (дата обращения: 25.08.2021).
  12. Кузьмина E. E. Маркетинг образовательных услуг : учебник и практикум для академического бакалавриата. Москва : Юрайт, 2014. 330 с.
  13. Пляшко О. С., Либак І. А. Вплив факторів зовнішнього середовища на діяльність закладів вищої освіти. Бізнес Інформ. 2019. № 6. C. 108‒114.
  14. Прижигалинская Т. Н., Осыков А. А. Повышение конкурентоспособности вуза на основе совершенствования управления эффективностью деятельности. Вестник Белгородского университета кооперации, экономики и права. 2013. № 4. С. 56‒61.
  15. Маланичева Н. В. Формирование механизма развития предпринимательской деятельности в высших учебных заведениях Российской Федерации : автореф. дис. ... канд. экон. наук : 08.00.05. Москва, 2011. 22 с.
  16. Дмитрієв В. Ю. Компоненти маркетингового середовища вишу : зб. матеріалів I Міжнар. наук.-практ. конференції «Знання. Освіта. Освіченість», м. Вінниця, 25-27 вересня 2012 р. Вінниця : ВНТУ, 2012. С. 26‒28.
  17. Астафьева Е. С. Влияние факторов внешней среды вуза на характеристики процесса бюджетирования. Университетское управление : практика и анализ. 2014. № 3 (91). С. 91‒102.
  18. Менеджмент, маркетинг и экономика образования : учеб. пособ. 2-е изд., перераб. / под ред. А. П. Егоршина. Н. Новгород : НИМБ, 2001. 624 с.
  19. Базавлуцкая Л. М., Корнеев Д. Н., Корнеева Н. Ю. Управление образовательными системами. Челябинск : ЗАО «Библиотека А. Миллера», 2019. 127 с.
  20. Волівач А. П., Хімічева Г. І. Застосування методу PEST-аналізу для визначення впливу факторів ризиків на освітню діяльність ЗВО. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2018. № 59. С. 74‒82.
  21. Глущенко А. В., Егорова Е. М. Учетно-управленческие проблемы высшей школы и пути их решения. Международный бухгалтерский учет. 2013. № 16. С. 10‒15.
  22. Кондур О. С. Роль стратегічного освітнього менеджменту для розвитку вищого навчального закладу. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія : Педагогіка та психологія. 2017. Вип. 2. С. 27‒32.
  23. Малихіна Я. А. Теоретичні і методичні засади управління взаємодією вищого навчального закладу із зовнішнім середовищем : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.06. Старобільськ, 2015. 40 с.
  24. Мушкетова Н. С. Многоуровневая маркетинговая среда : сущность и содержание. Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 3 : Экономика. Экология. 2010. № 2 (17). С. 124‒129.
  25. Новикова И. И. Управление рисками в деятельности высших учебных заведений Российской Федерации : автореф. дис. ... канд. экон. наук : 08.00.05. Москва, 2008. 24 с.
  26. Сидорин А. В., Сидорин В. В. Разработка стратегии вуза на основе PEST-анализа. Современные наукоемкие технологии. 2014. № 11. С. 31‒37.
  27. Белаш О. Ю., Рыжов Н. Г., Олехова Н. И., Фомина Н. Н. Мониторинг маркетинговой среды университета. Современные проблемы науки и образования. 2012. № 6. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=7664 (дата обращения: 27.08.2021).
  28. Натрошвілі С. Г. Стратегічне управління вищим навчальним закладом : теорія, методологія, практика : монографія. Київ : КНУТД, 2015. 320 с.
  29. Кудрявцева Н. Б. Развитие умений деловой коммуникации у студентов вузов : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08. Екатеринбург, 2007. 26 с.
  30. Фокина В. В. Интернационализация высшего образования как фактор конкурентоспособности современных высших учебных заведений. Управленческое консультирование. 2014. № 11 (71). С. 108‒112.
  31. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). К. : CS Ltd., 2015. 32 p. URL: https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/ standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf (access date: 02.09.2021).
  32. Документи Європейського Простору Вищої Освіти (ЄПВО). URL: https://erasmusplus.org.ua/erasmus/ka3-pidtrymka-reform/materialy-here-team/1904-dokumenty-yevropeiskoho-prostoru-vyshchoi-osvity-yepvo.html (дата звернення: 03.09.2021).

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter