Вісник соціально-економічних досліджень 2021, 3-4 (78-79), 174-185

Open Access Article

Бізнес-аналітика як інструментарій підтримки прийняття рішень в ресторанному бізнесі

Оксана Григорівна Яворська
доктор економічних наук, професор кафедри туризму та готельно-ресторанного бізнесу, Київський національний університет технологій та дизайну, Україна, e-mail: yavorska.oh@knutd.edu.ua, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-4499-6853

Цитувати статтю:

Яворська, О. Г. Бізнес-аналітика як інструментарій підтримки прийняття рішень в ресторанному бізнесі. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2021. № 3-4 (78-79). С. 174–185.

Анотація

У статті розглянуто поняття «бізнес-аналітика» в контексті сучасного інструментарію системи прийняття рішень підприємств сфери обслуговування, означивши важливість такої на сучасному етапі розвитку ресторанної індустрії як у просторі змін технологічної інфраструктури ресторанів та закладів харчування, так і з врахуванням кризового стану галузі в період коронакризи. Означено напрями застосування бізнес-аналітики в підвищенні ефективності бізнес-процесів, стратегічного менеджменту ресторанної індустрії та забезпеченні стійкої конкурентної переваги в еру цифрової трансформації. Предметом дослідження є економіко-управлінські відносини, які виникають на підприємствах ресторанної індустрії в процесі впровадження рішень бізнес-аналітики. Методологія базувалася на загальнонаукових та спеціальних методах дослідження. Розглянуто важливість рішень бізнес-аналітики в забезпеченні підприємницьких можливостей в умовах реального потоку-часу («real time information flows») адекватно до сучасних соціально-економічних викликів та перманентного ускладнення технологічної інфраструктури ресторанів та Інтернет-простору. Встановлено, що краща обізнаність щодо запитів, бажань та уподобань споживачів та клієнтів, рівно як і знання потенційних можливостей партнерів та підрядників, здатні покращити корпоративні бізнес-процеси шляхом впровадження новітнього дизайну та послуг (оперативна робота системи негайного – «real time», адекватного зв’язку) з використанням можливостей бізнес-аналітики. Проаналізовано та визначено, що стратегічні рішення розроблені з використанням бізнес-аналітики та аналізу даних трансформують ресторанну індустрію, забезпечуючи менеджерів цінними рішеннями з оптимізації обслуговування клієнтів, заходів з підвищення рівня залучення гостей та покращення продуктивності меню. Роль бізнес-аналітики в сучасному ресторанному бізнесі визначається ключовою з огляду на високу конкуренцію у цій сфері, швидкі зміни споживчої поведінки та очікувань клієнтів від закладів харчування. Подальші розробки з означеного актуального кола питань знайдуть свою реалізацію, зокрема у першу чергу, при підготовці нових концепцій ресторанів та переформатуванні бізнес-процесів закладів харчування у період відновлення ресторанної індустрії після коронакризи.

Ключові слова

бізнес-аналітика; прийняття рішень; ресторанний бізнес; гостинність; сфера обслуговування; цифрова трансформація.

JEL classification: J150; L800; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(78-79).2021.174-185

УДК: 339.1.38

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Watson H. J. Tutorial : Business Intelligence – past, present, and future. Communications of the Association for Information Systems. 2009. Vol. 25. Pр. 488–510.
  2. Stehle Т. Ensuring ROI with new technologies / Hotel Management Network : website. URL: http://www.hotelmanagement-network.com/features/feature81055 (access date: 22.11.2021).
  3. Rus V., Toader V. Business intelligence for hotels’ management performance. International Journal of Business Research. 2008. Vol. 8 (4). Pр. 150–154.
  4. Korte D., Ariyachandra T., Frolick М. Business Intelligence in the Hospitality Industry. International Journal of Innovation, Management and Technology. 2013. Vol. 4 (4). Pр. 429–434.
  5. Шикіна О. В. Сучасні тенденції функціонування ресторанного бізнесу : матеріали круглого столу «Розвиток сталого туризму : виклики і можливості для туристичного та готельно-ресторанного бізнесу» (Одеса, 19 квітня 2021 р.). Одеса : ОНЕУ, 2021. С. 135–140.
  6. Саковська О. М. Тенденції розвитку готельно-ресторанного бізнесу в умовах пандемії коронавірусу : матеріали круглого столу «Розвиток сталого туризму : виклики і можливості для туристичного та готельно-ресторанного бізнесу» (Одеса, 19 квітня 2021 р.). Одеса : ОНЕУ, 2021. С. 107–110.
  7. Коркуна О., Мичуда M. Інновації у сфері готельно-ресторанного бізнесу в Україні : матеріали наук.-практ. семінару «Сучасні тенденції розвитку індустрії гостинності» (с. Гута, 3 жовтня 2019 р.). Львів, 2019. С. 31–34.
  8. Гросул В. А., Балацька Н. Ю. Модель оцінки можливостей розвитку підприємств ресторанного бізнесу України в умовах пандемії Сovid 2019. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В. І. Вернадського. Серія: Економіка та управління. 2020. Т. 31 (70). № 3. С. 121–126. DOI: 10.32838/2523-4803/70-3-20.
  9. Гребенюк Г. М., Марценюк Л. В., Задоя В. О., Пікуліна О. В. Трансформація та розвиток підприємств ресторанного бізнесу України в умовах пандемії. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 7. С. 14–19. DOI: 10.32702/23066814.2021.7.14.
  10. Балацька Н. Ю. Ресторанний бізнес в умовах пандемії коронавірусу. Інфраструктура ринку. 2020. Вип. 42. С. 117–122. DOI: 10.32843/infrastruct42-20.
  11. Гончаренко Н. В. Реорганізація ресторанного бізнесу в умовах пандемії коронавірусу COVID-19. Держава та регіони. 2021. № 3. С. 40–46. DOI: 10.32840/1814-1161/2021-3-6.
  12. Ковтуненко Ю. В., Ольшевська Д. О., Алєксєєнко А. А., Савков Е. А. Особливості використання інноваційних технологій за сучасних умов у готельному та ресторанному бізнесі. Бізнес Інформ. 2020. № 12. C. 195–201. DOI: 10.32983/2222-4459-2020-12-195-201.
  13. Романенко О. О., Яворська О. Г. Особливості інновацій в туризмі та індустрії гостинності. Інвестиції : практика та досвід. 2018. № 8. С. 5–9.
  14. Analytics and business intelligence (ABI), 2019. Gartner Information Technology Glossary. URL: https://www.gartner.com/itglossary/business-intelligence-bi (access date: 16.11.2021).
  15. Business analytics : website. URL: https://www.ibm.com/analytics/business-analytics (access date: 14.11.2021).
  16. Power BI : The value of Business Intelligence in the restaurant industry. URL: https://fwpr.com/power-bi-the-value-of-business-intelligence-in-the-restaurant-industry (access date: 17.11.2021).
  17. Why Business Intelligence Matters to Restaurants. URL: https://modernrestaurantmanagement.com/ why-business-intelligence-matters-to-restaurants (access date: 14.11.2021).
  18. Cohen L. Impacts of business intelligence on population health: A systematic literature review : SAICSIT-2017 : Proceedings of the South African Institute of Computer Scientists and Information Technologists (Thaba, 26–28 September 2017). South Africa. Pр. 1–9. DOI: 10.1145/3129416.3129441.
  19. Mariani M., Baggio R., Fuchs M., Höepken W. Business intelligence and big data in hospitality and tourism : A systematic literature review. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 2019. Vol. 30. No. 12. Рp. 3514–3554.
  20. Peng Yao-Ping M., Tuan S.-H., Liu F.-C. Establishment of Business Intelligence and Big Data Analysis for Higher Education : ICBIM 2017 : Proceedings of the International Conference on Business and Information Management (Beijing, 16-17 July 2017). China. Pp. 121–125. DOI: 10.1145/3134271.3134296.
  21. Petrini M., Pozzebon M. What role is «business intelligence» playing in developing countries? A picture of Brazilian companies. École des hautes études commerciales. Сahier du GReSI. 2014. No. 4 (16). Рp. 2–19.
  22. Яворська О. Г. Інформаційні елементи інтелектуального капіталу підприємства в умовах цифрової економіки. Економічний вісник. Серія : фінанси, облік, оподаткування. 2020. Вип. 5. С. 171–179. DOI: 10.33244/2617-5932.5.2020.171-179.
  23. Яворська О. Г. Бізнес-аналітика як ідентифікатор бізнес-можливостей в корпоративній інформаційній системі підприємства : матеріали І Міжнар. наук.-практ. конф. «Сучасне управління організаціями : концепції, цифрові трансформації, моделі інноваційного розвитку» (Харків, 25 листопада 2021 р.). Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2021. С. 114–117.
  24. National Restaurant Association Releases 2021. URL: https://restaurant.org/national-restaurant-association-releases-2021-mid-year-state-of-the-restaurant-industry-update (access date: 12.11.2021).

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter