Вісник соціально-економічних досліджень 2021, 3-4 (78-79), 132-141

Open Access Article

Теоретичні засади стратегії та стратегічного управління у банківській сфері

Марія Василівна Черкасова
аспірантка кафедри банківської справи, Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail: makedonskaya.m97@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-5478-650X

Цитувати статтю:

Черкасова, М. В. Теоретичні засади стратегії та стратегічного управління у банківській сфері. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2021. № 3-4 (78-79). С. 132–141.

Анотація

У статті досліджено теоретичні засади формування стратегії. Визначено роль стратегічного планування у забезпеченні стійкого розвитку сучасної банківської системи в умовах посилення конкуренції. Метою статті є обґрунтування теоретичних засад стратегії та стратегічного управління із урахуванням специфіки банківської діяльності, а також пошук сучасних механізмів стратегічного управління банківськими установами для забезпечення їх ефективної діяльності. Проаналізовано теоретичні підходи до визначення поняття «стратегія» з боку представників концептуального, практичного, системного, інтегрованого підходів. На основі узагальнення наукових концепцій та визначень досліджено сутність та головне завдання стратегії. Розглянуто особливості сучасного трактування стратегії в діяльності банківських установ з урахуванням макроекономічної нестабільності та швидких змін зовнішнього середовища. Визначено основні види стратегій, що використовуються при стратегічному управлінні банківськими структурами: фінансова, маркетингова, інформаційно-технологічна, стратегія управління персоналом. Узагальнено поняття «стратегічне управління», визначено його місце і роль у розвитку банківських установ. Розглянуто складові елементи системи стратегічного управління банку та визначено особливості сучасного стратегічного управління банківською системою. Обґрунтовано, що саме стратегія є ключовим елементом системи стратегічного управління банку в умовах трансформації ринкової економіки. Розглянуто новітню методологічну концепцію стратегічного управління банківськими установами. Визначено, що більшість українських банків не використовують сучасні форми і методи управління на стратегічному рівні. Запропоновано впровадження сучасних механізмів стратегічного управління у діяльність банківських установ України з метою підвищення їх ефективності в процесі цифровізації банківської системи.

Ключові слова

стратегія; стратегічне управління; ефективність банківської діяльності; конкуренція; стратегічне планування; довгострокові цілі; ризики; трансформація.

JEL classification: G210; L100; M310; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(78-79).2021.132-141

УДК: 336.71: 658.8

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Chandler A. D. Jr. Strategy and structure. Cambridge, MA : The MIT Press, 1962. 464 p.
  2. Ким В. Чан, Моборн Р. Стратегия «голубого океана» / Пер. с англ. Москва : HIPPO, 2005. 727 с.
  3. Друкер П. Практика менеджмента / Пер. с англ. Москва : Вильямс, 2003. 398 c.
  4. Drucker P. F. Management : tasks, responsidilities, practices. New York : Harper & Row, 1974. 840 р.
  5. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия / При содействии Э. Дж. Макдоннела; пер. с англ. Санкт-Петербург : Питер-Ком, 1999. 416 с.
  6. Vaill P. B. Managing as a performing art : New ideas for a world of chaotic change. San Francisco, CA : Jossey-Bass, 1989. 236 p.
  7. Карлоф Б. Деловая стратегия : концепция, содержание, символы. Москва : Экономика, 1991. 239 с.
  8. Томпсон А. А., Стрикленд А. Дж. Стратегический менеджмент : концепции и ситуации для анализа / Пер. с англ. 12-е изд. Москва : Вильямс, 2006. 928 с.
  9. Mintzberg H., Quinn J. B., Ghoshal S. The strategy process : concepts, context and cases. London : Pearson College Div, 1998. 1036 p. Рp. 5–13.
  10. Мак-Дональд М. Стратегическое планирование маркетинга / Пер. с англ. Санкт-Петербург : Питер, 2000. 320 с.
  11. Румельт Р. Хорошая стратегия, плохая стратегия. В чем отличие и почему это важно / пер. с англ. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2014. 243 с.
  12. Ривз М., Хаанес К., Синха Д. Стратегии тоже нужна стратегия / пер. с англ. под ред. А. Лазурского, Г. Милова. Москва : Эксмо, 2016. 272 с.
  13. Jain A. The Iron triangle of strategy. June 19, 2017. URL: https://www.linkedin.com/ pulse/iron-triangle-strategy-arpit-jain (access date: 09.09.2021).
  14. Коваленко В. В. Стратегічне управління фінансовою стійкістю банківської системи : методологія і практика : монографія. Суми : ДВНЗ «УАБС НБУ», 2010. 228 с.
  15. Штейн О. І. Банківський маркетинг : сучасна стратегія на ринку банківських послуг. Вісник СевНТУ. 2006. Вип. 73 : Економіка і фінанси. С. 219–227.
  16. Дихтль Е., Хершген Х. Практический маркетинг : учеб. пособ. / Пер. с нем. А. М. Макарова. Москва : Высшая школа, 1995. 255 с.
  17. Мізюк Б. М. Стратегічне управління : підруч. 2-ге вид. Львів : Магнолія плюс, 2006. 392 с.
  18. Smith G. D., Arnold D. R., Bizzell B. G. Business strategy and policy. Boston : Houghton Mifflin School, 1985. 864 р.
  19. Мельник Ю. М., Савченко О. С. Проблеми застосування збалансованої системи показників на вітчизняних підприємствах. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 1. С. 192–203.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter