Вісник соціально-економічних досліджень 2021, 2(77), 143–162

Open Access Article

Якість обслуговування як чинник формування конкурентоспроможності у круїзному туризмі

Євгенія Геннадіївна Гордійчук
кандидат економічних наук, науковий співробітник, Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України, Україна, e-mail: jane_odessa@ukr.net, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7555-6471

Цитувати статтю:

Гордійчук, Є. Г. Якість обслуговування як чинник формування конкурентоспроможності у круїзному туризмі. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2021. № 2 (77). С. 143–162.

Анотація

У статті висвітлено тенденції розвитку круїзної індустрії, як перспективного напрямку туристичної галузі, яка показує стійке зростання протягом останніх десяти років. В круїзній сфері відбувається змагання за туриста за рахунок сервісної складової – пропонування послуг, тобто споживчих вартостей, що хоч і не мають матеріального втілення, але здатні привабити потенційного споживача. Користуючись методами аналізу та синтезу узагальнено конкурентні переваги круїзного туризму згідно сучасним тенденціям розвитку в розрізі інклюзивної економіки вражень. З плином часу та всеосяжним розвитком люди стають більш вибагливі при виборі тої чи іншої послуги спираючись на власний досвід та враження. Тому все більшої актуальності набуває диференціація пропозиції з урахування індивідуальної суб’єктивності споживача. Виокремлено чинники формування конкурентоспроможності у круїзному туризмі та обґрунтовано важливість якості обслуговування як визначного фактору для задоволення туристів, який впливає на загальну задоволеність туристів та їх вибір у майбутньому. Велика частина конкурентних переваг у сфері туристських послуг не природного походження, а відтворюються людиною штучно. Виходячи з цього, маркетинг, інновації та якість обслуговування є елементами формування іміджу торгової марки та життєво важливими елементами в комерційному середовищі та ключовими факторами для досягнення успіху в секторі круїзного бізнесу. Обґрунтовано важливість сервісної складової в формуванні конкурентоспроможності круїзної галузі. Сформульовано рекомендації щодо виявлення дієвих механізмів визначення ступеня задоволеності споживачів. Виділено ключові групи показників якості круїзних послуг, які можуть впливати на загальну задоволеність туристів. Обґрунтовано доцільність проведення опитування та анкетування пасажирів круїзу для подальшого покращення якості послуг круїзного туризму задля підвищення конкурентоспроможності компанії.

Ключові слова

туризм; круїзний туризм; круїзні послуги; конкурентні переваги; чинники формування конкурентоспроможності; оцінка якості обслуговування; економіка вражень.

JEL classification: L830; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.2(77).2021.143-162

УДК: 005.6:[338.48-52:797.11](045)

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Протокол до Афінскої конвенції про перевезення морем пасажирів та їх багажу 1974 року : Конвенція, Міжнародний документ № 995_094. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_094#Text (дата звернення: 03.03.2021).
  2. Машкович Е. А. Оценка понятия «туристская дестинація» в контексте современной туристики. Известия Иркутской государственной экономической академии. 2007. № 6. С. 89–92.
  3. Нездойминов С. Г., Андрeeва Н. М. Морской круизный бизнес как вектор международной интеграции морехозяйственного комплекса Украины. Економіка природокористування. 2014. № 7. С. 43–45.
  4. Cruise Travel Trends and State of the Cruise Industry Outlook 2019 / Cruise Lines International Association (CLIA) : website. URL: https://cruising.org/en-gb/news-and-research/press-room/2018/december/2019-cruise-travel-trends-and-state-of-the-cruise-industry-outlook (access date: 04.03.2021).
  5. Сruise industry overview 2018 / The Florida-Caribbean Cruise Association : website. URL: https://www.f-cca.com/downloads/2018-Cruise-Industry-Overview-and-Statistics.pdf (access date: 04.03.2021).
  6. Голубкова И. А. Закономерности развития круизного туризма. Ефективна економіка. 2012. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua (дата обращения: 05.03.2021).
  7. Нездоймінов С. Г. Круїзний ринок України в умовах міжнародної інтеграції регіонів. Глобальні та національні проблеми економіки : електрон. наук. фахове видання. 2015. № 6. С. 565–570.
  8. Нездоймінов С. Г. Формування ринку морського круїзного туризму в Причорноморських регіонах України. Ринки туристичних послуг : стан і тенденції розвитку : монографія / за заг. ред. В. Г. Герасименко. Одеса : Астропринт, 2013. 304 с., с. 298.
  9. Фатхутдинов Р. А. Стратегический менеджмент : учеб. Москва : Дело, 2002. 448 с.
  10. Морозов М. А., Войт М. Н. Вопросы оценки качества туристского обслуживания. Вестник Российского нового университета : экономика. 2011. № 2. С. 192–194.
  11. Sanz-Blas, S., Buzova, D. and Schlesinger, W. (2019). The sustainability of cruise tourism onshore : The impact of crowding on visitors’ satisfaction sustainability. Sustainability. Vol. 11 (6), 1510. DOI: https://doi.org/10.3390/su11061510.
  12. The cruise industry : General analysis and overview. URL: http://www.windrosenetwork.com/ The-Cruise-Industry-General-Analysis-and-Overview (access date: 10.03.2021).
  13. Changchun, L. Q., Tingting, G., Dai, A. The Market effect and value-added research about cruise tourism industry. International Journal of Business and Social Science. Vol. 5. No. 13. December 2014. Pр. 170–176.
  14. Портер М. Конкуренция. Москва : ИД «Вильямс», 2010. 592 с.
  15. Oh, H., Fiore, A. M., Jeoung, M. (2007). Measuring experience economy concepts : Tourism applications. Journal of Travel Research. Vol. 46. Issue 2. Рр. 119–132.
  16. Hosany, S. & Witham, M. (2010). Dimension of cruisers’ experiences, satisfaction and intention to recommend. Journal of Travel Research. Vol. 49 (3). Рр. 351–364. DOI: 10.1177/0047287507304039.
  17. Stojanović, M., Jugović, T., Jugović, A. (2014). Indicators of passenger flows movements on the world and mediterranean cruise market. Scientific Journal of Maritime Research. Vol. 28. No. 1. Рр. 40–48. URL: https://hrcak.srce.hr/123241 (access date: 11.03.2021).
  18. Hosany, S. and Witham, M. (2009). Dimensions of cruisers’ experiences, satisfaction, and intention to recommend. Journal of Travel Research. Vol. 49 (3). Pp. 351–364. DOI: https://doi.org/10.1177/0047287509346859.
  19. Нестерова К. С. Оцінка конкурентних переваг України у світовому морському туристичному бізнесі. Економіка. Управління. Інновації. Cерія : економічні науки. 2016. № 4 (19). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2016_4_10 (дата звернення: 12.03.2021).
  20. MacKay, K. J., and Crompton, J. L. (1990). Measuring the quality of recreation services. Journal of Park and Recreation. Administration. No. 8 (3). Pp. 47–56.
  21. Ostrowski, P. L., O’Brien, T. V., Gordon, G. L. (1993). Service quality and customer loyalty in the commercial airline industry. Journal of Marketing. No. 22(2). Pp. 16–24.
  22. Parasuraman, A., Grewal, D., Krishnan, R. (2004). Marketing research. Boston : Houghton Mifflin. 256 р.
  23. Schiffman, L. G. and Kanuk, L. L. (1997). Consumer behaviour. London : Prentice Hall. 183 р.
  24. Petrick, J. F. (2004). The roles of quality, value, and satisfaction in predicting cruise passengers’ behavioral intentions. Journal of Travel Research. Vol. 42 (4). Pp. 397–407.
  25. Quality in tourism / The World Tourism Organization (UNWTO) : website. URL: http://sdt.unwto.org/en/content/quality-tourism (access date: 12.03.2021).
  26. Котлер Ф. Маркетинг. Гостеприимство. Туризм. Москва : ЮНИТИ-ДАНА, 2007. 107 с.
  27. Оценка уровня удовлетворенности потребителей – не роскошь, а осознанная необходимость. URL: http://www.your-people.ru/udovletvorennost_potrebitelei.php (дата обращения: 14.03.2021).
  28. Ополченов И. И. Управление качеством в сфере услуг : учеб. Москва : Советский спорт, 2008. 246 с.
  29. Чайников В. Н. Управление качеством и конкурентоспособностью услуг : учеб. пособ. Чебоксары : Изд-во Чуваш. ун-та, 2009. 160 с.
  30. Магомедов Ш. Ш., Беспалова Г. Е. Управление качеством продукции : учеб. Москва : Дашков и Ко, 2013. 336 с.
  31. Кулагин Е. П. Управление качеством. Н. Новгород : Пламя, 2010. 150 с.
  32. Огнева С. В. Техническое регулирование в обеспечении качества туристских услуг. Москва : ГОУ ВПО «РГУТ и С», 2009. 335 с.
  33. Teye, V. B., & Leclerc, D. (1998). Product and service delivery satisfaction among North American cruise passengers. Tourism Management. Vol. 19 (2). Pp. 153–160.
  34. Qu, H., & Ping, E. W. Y. (1999). A service performance model of Hong Kong cruise travelers’ motivation factors and satisfaction. Tourism Management. Vol. 20 (2). Рр. 237–244.
  35. Swain, R. A., & Barth, J. E. (2002). An analysis of cruise ship rating guides. International Journal of Hospitality & Tourism Administration. Vol. 3 (4). Рр. 43–60.
  36. Petrick, J. F., Tonner, C., & Quinn, C. (2006). The utilization of critical incident technique to examine cruise passengers’ repurchases intentions. Journal of Travel Research. Vol. 44 (3). Рр. 273–280.
  37. Li, Y., & Kwortnik, R. J. (2017). Categorizing cruise lines by passenger perceived experience / Cornell University, School of Hotel Administration : website. URL: http://scholarship.sha.cornell.edu/articles/1088 (access date: 14.03.2021).
  38. Zhang, Z., Ye, Q., Song, H., & Liu, T. (2015). The structure of customer satisfaction with cruise-line services: An empirical investigation based on online word of mouth. Current Issues in Tourism. Vol. 18 (5). Pp. 450–464.
  39. Brida, J. G. and Zapata, S. (2010). Cruise tourism : economic socio-cultural and environmental impacts. International Journal of Leisure and Tourism Marketing. Vol. 1 (3). Pp. 205–226. DOI: 10.1504/IJLTM.2010.029585.
  40. Seunghyun “Brian” Park, M. S. (2016). Tourist experiences and word-of-mouth : The medieting effect of memory : an abstract of a dissertation. Department of Hospitality Management College of Human Ecology Manhattan. Kansas State University. 192 p. URL: https://krex.k-state.edu/dspace/bitstream/handle/2097/32809/SeunghyunPark2016.pdf; jsessionid=618C0B9DA1E5FE0CFAB87C6D429B52E2?sequence=5 (access date: 15.03.2021).
  41. Carifio, J., Perla, R. J. (2007). Ten common misunderstandings, misconceptions, persistent myths and urban legends about likert scales and likert response formats and their antidotes. Journal of Social Sciences. Vol. 3 (3). Pp. 106–116. DOI: 10.3844/jssp.2007.106.116.
  42. Quadri, D. L. (2012). An experience economy analysis of tourism development along the Chautauqua-Lake Erie Wine Trail: graduate theses and dissertations. 12443. URL: https://lib.dr.iastate.edu/etd/12443 (access date: 15.03.2021).
  43. Kwortnik, R. J. (2008). Shipscape influence on the leisure cruise experience. International Journal of Culture. Tourism and Hospitality Research. Vol. 2 (4). Pp. 289–311. DOI: https://doi.org/10.1108/17506180810908961.
  44. Cruise competitive benchmark report. URL: https://keylimeinteractive.com/reports/cruise-benchmark-report (access date: 16.03.2021).
  45. Testa, M. and Sullivan, K. (2002). Customer satisfaction, quality in cruise industry. Hospitality Review. Vol. 20. Iss. 2. Article 1. URL: https://digitalcommons.fiu.edu/ hospitalityreview/vol20/iss2/1 (access date: 18.03.2021).
  46. Li, Y., & Kwortnik, R. Categorizing cruise lines by passenger perceived experience. Journal of Travel Research. Vol. 56. Issue 7. Pp. 941–956. DOI: https://doi.org/10.1177/ 0047287516674602.
  47. Нестерова К. С. Державна регуляторна політика сприяння розвитку морського туризму в Україні : автореф. дис. на здобуття наук. степеня канд. екон. наук : спец. 08.00.03 «Економіка та управління національним господарством». Одеса : Ін-т проблем ринку та екон.-екол. дослідж. НАН України, 2016. 21 с.
  48. Baker, D. McA. & Fulford, M. D. (2016). Cruise passengers’ perceived value and willingness to recommend. Tourism & Management Studies. Vol. 12 (1). Рр. 74–85.
  49. Marcussen, C. H. (2016). Quantitative analyses in cruise tourism studies. In book : Cruise business development. Verlag : Springer International Publishing. Рр. 251–278. DOI: 10.1007/978-3-319-27353-2_16.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter