Вісник соціально-економічних досліджень 2021, 2(77), 111-124

Open Access Article

Вплив галузевих тенденцій на управління бізнес-процесами у сфері електронної комерції

Дмитро Вікторович Скляр
аспірант кафедри економіки, права та управління бізнесом, Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail: dimaskliar95@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-5928-7208

Цитувати статтю:

Скляр, Д. В. Вплив галузевих тенденцій на управління бізнес-процесами у сфері електронної комерції. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2021. № 2 (77). С. 111–124.

Анотація

У статті розглянуто специфіку розвитку сфери електронної комерції та визначено основні напрямки впливу галузевих тенденцій на управління бізнес-процесами в ній. Актуалізовано необхідність розробки на основі аналітичних даних науково-практичного інструментарію та рекомендацій, що визначають й характеризують зв’язок між галузевими тенденціями та траєкторією розвитку підприємств електронної комерції. Охарактеризовано контекст та умови діяльності сучасних підприємств електронної комерції, включаючи проблематику розвитку даної сфери під впливом обмежувальних заходів, пов’язаних з пандемією коронавірусу COVID-19. Актуалізовано потребу ефективного реагування підприємства електронної комерції на певні тенденції, відзначено необхідність адаптації управління даним підприємством до зміни умов господарювання, технологічних та інституційних трансформацій. Здійснено ідентифікацію проблем та сформовано науково-практичні рішення, орієнтовані на підвищення ефективності діяльності підприємств сфери електронної комерції в умовах впливу факторів зовнішнього середовища. Визначено найбільш впливові фактори, що характеризують практику функціонування економічних суб’єктів сфери електронної комерції на поточному етапі на глобальному рівні. Досліджено провідні галузеві тенденції та умови діяльності у сфері електронної комерції та охарактеризовано вплив цих тенденцій на управління підприємствами у сфері електронної комерції. Визначено та обґрунтовано стратегічні орієнтири, окреслено базові передумови та надано науково-практичні рекомендації стосовно підвищення ефективності управління підприємствами електронної комерції за сучасних умов господарювання в контексті впливу внутрішньогалузевих тенденцій. Проаналізовано передумови трансформації практики управління бізнес-процесами в електронній комерції під впливом зазначених тенденцій.

Ключові слова

бізнес-процеси; управління бізнес-процесами; електронна комерція; підприємства; інформаційні технології; онлайн-торгівля; галузеві тенденції.

JEL classification: L810; М200; Q010; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.2(77).2021.111-124

УДК: 330.341.1

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Скляр Д. В. Світова практика управління бізнес-процесами у сфері електронної комерції. Вісник ХДУ. Серія : Економічні науки. 2021. № 41. С. 4146.
  2. Левицька Я. В. Сучасний стан діджиталізації у бізнес-середовищі. Проблеми бізнес-економіки в сучасних умовах : матеріали Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф., 02 березня 2020 р. Львів : Галицька видавнича спілка. 2020. C. 49. URL: https://lpnu.ua/sites/default/ files/2020/pages/187/zbirnyknulp2020biznes.pdf (дата звернення: 12.05.2021).
  3. Лазебник Л. Л. Діджиталізація економічних відносин як фактор удосконалення бізнес-процесів підприємства. Економічний вісник. Серія : фінанси, облік, оподаткування. 2018. № 2. С. 69–74. DOI: https://doi.org/10.33244/2617-5932.2.2018.69-74.
  4. Дражниця С. А., Забурмеха Є. М. Електронна комерція : світові тренди та прогноз розвитку в Україні. Вісник Хмельницького національного університету. 2018. № 5. С. 69–73.
  5. Яценко О. М., Грязіна А. С., Шевчик О. О. Електронна комерція як елемент глобальної торговельної системи. Актуальні проблеми економіки. 2019. № 8. С. 4–15.
  6. Устенко М. О., Руських А. О. Діджиталізація : основа конкурентоспроможності підприємства в реаліях цифрової економіки. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2019. № 68. С. 181–192.
  7. Global e-commerce jumps to $26.7 trillion, COVID-19 boosts online sales / UNCTAD : website. URL: https://unctad.org/news/global-e-commerce-jumps-267-trillion-covid-19-boosts-online-sales (access date: 14.05.2021).
  8. Essential Ecommerce Statistics : 2020/2021 Data and Market Share Analysis / Finances Online : website. URL: https://financesonline.com/40-essential-ecommerce-statistics-2019-analysis-of-trends-data-and-market-share (access date: 14.05.2021).
  9. E-commerce share of total global retail sales from 2015 to 2023. URL: https://www.statista.com/statistics/534123/e-commerce-share-of-retail-sales-worldwide (access date: 17.05.2021).
  10. Ecommerce Statistics By : 99 firms Content. URL: https://99firms.com/blog/ecommerce-statistics (access date: 17.05.2021).
  11. The intricacies, impact and opportunities of e-commerce for trade and development / UNCTAD : website. URL: https://unctad.org/news/intricacies-impact-and-opportunities-e-commerce-trade-and-development (access date: 18.05.2021).
  12. Switzerland climbs to top of global e-commerce index / UNCTAD : website. URL: https://unctad.org/news/switzerland-climbs-top-global-e-commerce-index (access date: 18.05.2021).
  13. Eurostat data : Individuals using the internet for ordering goods or services. URL: http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tin00096&plugin=1 (access date: 18.05.2021).
  14. B2C e-commerce as percentage of global GDP in Western Europe from 2009 to 2018. URL: https://www.statista.com/statistics/324588/b2c-e-commerce-as-percentage-of-gdp-western-europe (access date: 19.05.2021).
  15. Retail e-commerce sales in the United States from 2017 to 2024. URL: https://www.statista.com/statistics/272391/us-retail-e-commerce-sales-forecast (access date: 19.05.2021).
  16. Osmundsen K., Iden J., Bygstad B. Digital transformation: drivers, success factors, and implications. The 12th Mediterranean Conference on Information Systems (MCIS), 2019. Corfu, Greece. 105 p.
  17. Вплив електронної комерції на торгові центри та на сектор роздрібної торгівлі споживачів  тематичне дослідження США / BSIC. 1 жовтня 2017 р. URL: https://bsic.it/effects-e-commerce-shopping-malls-consumer-retail-sector-us-case-study (дата звернення: 20.05.2021).
  18. На подъеме : как в 2020 году росли рынки e-commerce в разных странах мира. URL: https://allretail.ua/ru/news/69573-na-podeme-kak-v-2020-godu-rosli-rynki-e-commerce-v-raznyh-stranah-mira (дата звернення: 20.05.2021).
  19. Ковтун Т. Д., Матвієнко А. П. Сучасний стан і перспективи розвитку світового та вітчизняного ринків електронної комерції. Бізнес Інформ. 2020. № 4. C. 295–303.
  20. Самойленко О. Как изменился e-commerce за карантинный 2020 год и топ-15 ecommerce-площадок по посещаемости. URL: https://ain.ua/2021/04/29/ecommerce-2020-v-pandemiu (дата звернення: 21.05.2021).

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter