Вісник соціально-економічних досліджень 2020, 2(73), 121-135

Open Access Article

Методичний підхід до вибору партнерів по стратегічному альянсу на основі нечіткої логіки

Валерій Григорович Балан
кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри менеджменту інноваційної та інвестиційної діяльності, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна, e-mail: balan_v_g@ukr.net, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1577-0636

Цитувати статтю:

Балан, В. Г. Методичний підхід до вибору партнерів по стратегічному альянсу на основі нечіткої логіки. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2020. № 2 (73). С. 121–135.

Анотація

У статті розроблено методичний підхід до вибору партнерів при формуванні стратегічних альянсів із використаннням інструментарію нечітко-множинної теорії. Обґрунтована необхідність урахування при аналізі потенційних стратегічних партнерів не тільки оцінки їх поточного стану (сильних та слабких сторін, фінансової спроможності, конкурентних переваг), але й прогнозної ефективності подальшої співпраці. Відповідно до цього зазначено, що вибір партнерів по стратегічному альянсу, окрім використання традиційних фінансових інструментів та критеріїв має враховувати потенціал синергії за напрямами можливої взаємодії та співпраці, бути елементом стратегії розвитку підприємства та узгоджуватися з стратегічними цілями й корпоративними цінностями підприємства. Для досягнення поставлених цілей у роботі використовуються методи стратегічної діагностики та нечіткі методи багатокритеріального аналізу. Запропонована модель враховує критерії оцінювання потенціалу синергії за Ф. Евансом та Д. Бішопом (розмір вигоди від синергійного ефекту, імовірність досягнення успіху, час отримання вигод). У дослідженні визначено сфери стратегічної взаємодії, кожну з яких шляхом декомпозиції розбито на напрями потенційної співпраці. Для представлення лінгвістичних оцінок експертів використовуються нечіткі числа в триангулярній формі з трикутними функціями належності. Для ранжирування потенційних партнерів використано методи Fuzzy SAW і Fuzzy VIKOR. Даний методичний підхід може бути використаний у стратегічному управлінні підприємствами з метою формування та реалізації стратегії створення стратегічних альянсів для ліквідації прогалин у власному ланцюжку цінностей та посилення наявних чи отримання бажаних конкурентних переваг на ринку.

Ключові слова

стратегічний бізнес-альянс; стратегічна взаємодія; потенціал синергії; нечітка логіка; нечіткий багатокритеріальний аналіз; лінгвістичні змінні; терм-множина; Fuzzy SAW; Fuzzy VIKOR.

JEL classification: С520; М160; О190; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.2(73).2020.121-135

УДК: 334.752 : 005.562 : 164.05

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Друкер П. Энциклопедия менеджмента / Пер. с англ. Москва : Вильямс, 2004. 432 с.
  2. Trendsetter Barometer PWC. URL: https://www.pwc.com/us/en/private-company-services/ publications/assets/pwc-trendsetter-barometer-q4-2018-chart-pack.pdf (access date: 17.05.2020).
  3. Dussage P., Garrett B., Mitchell W. Learning from competing partners: Outcomes and durations of scale and link alliances in Europe, North America, and Asia. Strategic Management Journal. 2000. No. 21. Pp. 99–126.
  4. Уоллес Р. Л. Стратегические альянсы в бизнесе. Технологии построения долгосрочных партнерских отношений и создания совместных предприятий / Пер. с англ. Москва : Добрая книга, 2005. 288 с.
  5. Faulkner D. О. International strategic alliances. Co-operation to compete. London, McGraw-Hill Companies, 1995. 221 р.
  6. Ансофф И. Стратегическое управление. Москва : Эко¬но¬ми¬ка, 1989. 519 с.
  7. Підгурська І. А. Стратегічні орієнтири формування міжнародних альянсів українських підприємств. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Економіка. 2011. Вип. 2 (34). С. 197–202.
  8. Максименко І. Я., Єфімова М. О. Особливості формування стратегічних альянсів на міжнародному та українському ринках. Ефективна економіка. 2019. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7485 (дата звернення: 18.05.2020).
  9. Kharlamova G., Balan V., Kukhta P. Partner choice multi-criteria model at the strategic business alliances forming. Revista Economică, 2016. 68:1. Pp. 103–124.
  10. Chang M.-H., Liou J. H., Lo H.-W. A Hybrid MCDM Model for Evaluating Strategic Alliance Partners in the Green Biopharmaceutical Industry. Sustainability. 2019. 11, 4065. Рр. 1–20. DOI: https://doi.org/10.3390/su11154065.
  11. Liou J. J. H. Developing an integrated model for the selection of strategic alliance partners in the airline industry. Knowledge-Based Systems, 2012. No. 28. Рp. 59–67.
  12. Akhavan P., Barak S., Maghsoudlou H., Antuchevičienė J. FQSPM-SWOT for strategic alliance planning and partner selection; case study in a holding car manufacturer company. Technological and economic development of economy. 2015. Vol. 21 (2). Рр. 165–185.
  13. Гребешкова О. М. Проблеми виявлення та оцінки синергійного ефекту стратегічної взаємодії підприємств. Формування ринкової економіки : зб. наук. праць. Спец. вип. Економіка підприємства : теорія і практика. Київ : КНЕУ, 2008. Т. 1. С. 162–169.
  14. Evans F. C., Bishop D. M. Valuation for M&A : Building Value in Private Companies. John Wiley & Sons Inc., 2002. 312 p.
  15. Chen C. T. Extensions of the TOPSIS for group decision-making under fuzzy environment. Fuzzy Sets and Systems. 2000. Vol. 114. Рр. 1–9.
  16. Opricovic S. Fuzzy VIKOR with an application to water resources planning. Expert Systems with Applications. 2011. Vol. 38. No. 10. Pp. 12983–12990.
  17. Sirower M. The synergy trap : how companies lose the acquisition game. The Free Press, New York, 2000. 237 p.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter