Вісник соціально-економічних досліджень 2019, 1(69), 189-198

Open Access Article

Корпоративна культура як складова конкурентних переваг підприємства

Валерій Григорович Никифоренко
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри управління персоналом та економіки праці, Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail: nikiforenko@te.net.ua, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-5661-8323

Віра Олексіївна Кравченко
кандидат економічних наук, професор кафедри менеджменту, Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail: kravchenkovera8@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0352-0306

Цитувати статтю:

Никифоренко, В. Г., Кравченко, В. О. Корпоративна культура як складова конкурентних переваг підприємства. Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць / За ред. : М. І. Звєрякова (голов. ред.) та ін. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2019. № 1 (69). С. 189–198.

Анотація

У статті досліджено роль організаційної культури в процесі формування конкурентних переваг підприємства. Проаналізовано основні наукові праці з питань сутності організаційної культури та її ролі в процесі формування конкурентних переваг. Наведено основні точки зору щодо впливу корпоративної культури на конкурентоспроможність підприємства. Визначено, що конкурентна перевага є запорукою міцної конкурентної позиції підприємства й визначає характер його конкурентної стратегії. Доведено, що здібності організації реалізуються через дві складові, які є носіями формалізованого та неформалізованого знання, а саме: технологію виконання процесів та компетенції персоналу. Виокремлено думку про те, що неформалізоване знання відбиває якість корпоративної культури, тобто духовність бізнесу, а отже робить неможливим її копіювання конкурентами. Визначено, що неформальні норми відбивають глибинний рівень корпоративної культури, на якому цінності сприймаються автоматично на підсвідомості і вважаються істинними, незамінними, такими, що не потребують узако¬нення і не можуть бути копійованими. Доведено, що чинниками впливу, які характеризують стан корпоративної культури підприємства є: стиль керівництва; рівень централізації влади; ступінь ефективності систем мотивації; професійна підготовка керівників системи кар’єрного просування; рівень компетентності керівників; ступінь залучення робітників до прийняття рішень та імідж лідера. На основі вивчення досвіду провідних підприємств м. Одеси доведено, що запорукою їхніх конкурентних переваг стало впровадження системи стратегічних принципів корпоративної культури. Обґрунтовано систему заходів культурної адаптації, а саме: забезпечення прозорості та своєчасності інформації; усвідомлення значущості культурних і моральних цінностей працівниками; зростання ролі менеджменту і особисто головного керівника (лідера), що ініціює і очолює організаційні зміни; залучення працівників до прийняття управлінських рішень; формування системи заохочення ротації, безперервного навчання, кар’єрного просування; формування позитивного іміджу (репутації) заохочення творчої, інноваційної діяльності.

Ключові слова

корпоративна культура; стратегічний фактор; конкурентоспроможність; конкурентна перевага; культурна адаптація; безперервне навчання; кар’єрне просування; імідж.

JEL classification: J530; M140; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.1(69).2019.189-198

УДК: 339.137.2:334.716:005.73

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Семикіна М., Масленко О. Управління інноваційним процесом підприємства на засадах формування позитивної інноваційної культури. Вісник національного університету «Львівська політехніка». Проблеми економіки та управління. 2007. С. 549-554.
  2. Назарова Г. В., Гавкалова Н. Л., Маркова Н. С. Формування та розвиток людського капіталу корпоративних підприємств. Харків : Вид. ХНЕУ, 2006. 240 с.
  3. Шейн Е. Организационная культура и лидерство / Пер. с англ. под ред. В. А. Спивака. Санкт-Петербург : Питер, 2002. 336 с.
  4. Камерон К., Куинн Р. Диагностика и изменение организационной культуры / Пер. с англ. под ред. И. В. Андреевой. Санкт-Петербург : Питер, 2001. 320 с.
  5. Хает Г. Л., Медведева О. А. Корпоративная культура и ценности человечества. Краматорск : Донбасская государственная машиностроительная академия, 2001. 268 с.
  6. Данюк В. М., Чернушкіна О. О. Сучасне розуміння корпоративної культури. Формування ринкової економіки : зб. наук. праць. Спец. вип. : у 3 т. Соціально-трудові відносини : теорія і практика. Київ : КНЕУ. 2010. Т. 1. 549 с.
  7. Мильнер Б. З., Румянцева З. П., Смирнова В. Г., Блинникова А. В. Управление знаниями в корпорациях / Под. ред. Б. З. Мильнера. Москва : Дело, 2006. 599 с.
  8. Нонака И., Такеучи Х. Компания – создатель знания. Зарождение и развитие инноваций в японских фирмах / Пер. с англ. А. Трактинский. Москва : Олимп Бизнес, 2003. 384 с.
  9. Кузнецова І. О. Моніторинг як складова процесу управління підприємством хлібопродуктів : теорія та методологія : монографія. Одеса : Друкарський дім, 2009. 228 с.
  10. Воронкова А. Е., Баб’як М. М., Коренєв Е. Н., Мажура І. В. Корпорації : управління та культура : монографія / За заг. ред. А. Е. Воронкової. Дрогобич : Вимір, 2006. 376 с.
  11. Іванов Ю. Б., Кизим М. О., Тищенко О. М., Іванова О. Ю., Ревенко О. В., Чечетова-Терашвілі Т. М. Управління конкурентоспроможністю підприємства. Xарків : ВД «ІНЖЕК», 2010. 319 с.
  12. Карлоф Б. Деловая стратегия: концепция, содержание, символы / Пер. с англ. О. Д. Горина. Москва : Экономика, 1991. 239 с.
  13. Маркова В. Д., Кузнецова С. А. Стратегический менеджмент : курс лекцій. Москва : ИНФРА-М; Новосибирск : Сибирское соглашение, 2000. 288 с.
  14. Портер М. Конкурентная стратегия : методика анализа отраслей и конкурентов / Пер. с англ. И. Минервинa. Москва : Альпина Бизнес Букс, 2005. 454 с.
  15. Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок / Пер. с англ. под ред. В. Б. Колчанова. Санкт-Петербург : Питер, 2007. 800 с.
  16. Фатхутдинов Р. А. Конкурентоспособность : экономика, стратегия, управление. Москва : ИНФРА-М, 2000. 312 с.
  17. Шевченко Л. С. Конкурентное управление : учеб. пособ. Харьков : Эспада, 2004. 520 с.
  18. Никифоренко В. Г., Кравченко В. О. Оцінка впливу організаційної культури на ефективність та конкурентоспроможність підприємства. Бізнес Інформ. 2012. № 10. С. 260-263.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter