Вісник соціально-економічних досліджень 2018, 4(68), 119-127

Open Access Article

Методичні основи використання інноваційних методів при дослідженні впливу ринкового середовища на економіку підприємства

Наталя Миколаївна Андрєєва
доктор економічних наук, професор кафедри маркетингу, Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail: andreevann@ukr.net, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9960-559X

Дар’я Володимирівна Зіньковська
викладач кафедри маркетингу,Одеський національний економічний університет, Україна, e-mail: dasha.zinkowskaya@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1795-3946

Цитувати статтю:

Андрєєва, Н. М., Зіньковська, Д. В. Методичні основи використання інноваційних методів при дослідженні впливу ринкового середовища на економіку підприємства // Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць (ISSN 2313-4569); за ред. : М. І. Звєрякова (голов. ред.) та ін. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2018. № 4 (68). С. 119–127.

Анотація

У статті розглянуто умови, в яких функціонують сучасні підприємства та виділено ключові фактори успіху, до яких можна віднести здатність до своєчасного та ефективного реагування на зміни зовнішнього середовища, а також налагоджений процес впровадження заходів з адаптації стратегії підприємства до них. Визначено, що підґрунтям для ефективного корегування маркетингової стратегії компанії є правильно прийняте рішення щодо використання найбільш доцільного аналітичного інструментарію, який дозволить провести глибинне дослідження зовнішнього середовища компанії, виявити найбільш впливові макро- та мікромаркетингові фактори, визначити ступінь їх впливу, а також позиції підприємства на ринку та тенденції, що впливають на ринок. Підкреслено, що в результаті використання обраного аналітичного маркетингового інструментарію має бути сформована програма заходів, що направлена на реалізацію ринкових можливостей, мінімізацію негативного впливу змін зовнішнього середовища, а також удосконалення маркетингової політики підприємства та розвиток компанії в цілому. У результаті проведеного дослідження виявлено, що одним з найбільш ефективних сучасних маркетингових інструментаріїв є маркетинговий аудит, який дозволяє виконати вищеперераховані завдання. Запропоновано розглядати маркетинговий аудит як поєднання методичних підходів щодо застосування широкого спектру маркетингових інструментів – діагностики, «форсайту», бенчмаркінгу. Зазначено, що визначені маркетингові інструменти сукупно матимуть синергетичний ефект, який призведе до підвищення ефективності застосування маркетингового аудиту для українських підприємств. Впровадження даного інструментарію призведе до підвищення ефективності адаптації підприємства до змін у середовищі функціонування компанії завдяки постійному та глибинному вивченню впливу факторів зовнішнього та внутрішнього середовища, визначенню можливих ризиків та можливостей ринку, що можуть виникнути в прогнозованому періоді, а також сприятиме процесу формування плану стратегічних заходів із корегування маркетингової політики компанії. Таким чином, застосування інструментарію маркетингового аудиту матиме безпосередній вплив на підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств на внутрішньому та зовнішньому ринку.

Ключові слова

маркетинговий аудит; маркетингова діагностика; форсайт; бенчмаркінг; маркетингова політика.

JEL classification: M310; DOI: https://doi.org/10.33987/vsed.4(68).2018.119-127

УДК: 631.1.027:65.01+06.047

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Про аудиторську діяльність : Закон України № 3125-ХII від 22.04.1993 р. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/3125-12 (дата звернення: 23.10.2018).
  2. Уилсон О. Аудит маркентинга / Пер. с англ. О. Теплых. Днепропетровск : Баланс-Клуб, 2003. 368 c.
  3. Мак-Дональд М. Стратегическое планирование маркетинга / Пер. с англ. М. Бугаева. Санкт-Петербург : Питер, 2000. 266 c.
  4. Соловьев В. А. Управление маркетинговым процессом : монографія / Под общ. ред. В. А. Соловьева, А. В. Дрыночкина. Москва : Восток-Запад, 2010. 192 с.
  5. Багиев Г. Л. Маркетинг : учеб. для вузов / Под общ. ред. Г. Л. Багиева. 2-е изд., перераб. и доп. Москва : Экономика, 2001. 718 c.
  6. Котлер Ф. Маркетинг менеджмент / Пер. с англ. А. Железниченко, С. Жильцова. Санкт-Петербург : Питер, 2003. 464 c.
  7. Loya A. Marketing audit – an important tool to determine strengths and weaknesses of the companies // International Journal of Multidisciplinary Management Studies. 2011. No. 1 (2). Pр. 92–108.
  8. Блайт Дж. Основы маркетинга. URL: http://westudents.com.ua/glavy/38868-marketingovyiy-audit.html (дата обращения: 23.10.2018).
  9. Голубков Е. П. Основы маркетинга. Москва : Финпресс, 2006. 659 c.
  10. Белявцев М. І., Воробйов В. М., Кузнецов В. Г. Маркетинговий менеджмент : навч. посіб. / За ред. М. І. Белявцева, В. Н. Воробйова. Київ : Центр навчальної літератури, 2006. 407 с.
  11. Андрєєва Н. М., Зіньковська Д. В. Роль маркетингу в системі аудиторської діяльності підприємства: сучасний погляд на проблематику // Вісник соціально-економічних досліджень. 2015. № 56. С. 11–18.
  12. Шкардун В. Д. Исполнители маркетингового аудита // Маркетинг и маркетинговые исследования. 2003. № 2. C. 50–59.
  13. Андрєєва Н. М., Зіньковська Д. В. Діагностика маркетингової політики як інструмент антикризового управління підприємствами України // Управлінська, фінансова та маркетингова діяльність підприємств в умовах нестійкої економіки : монографія / За заг. ред. К. Ф. Ковальчука. Дніпропетровськ : Пороги, 2016. С. 472–480.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
sbornik.odeu sbornik.vsed.oneu@gmail.com

Шановні автори!

Продовжується набір статей до першого випуску 2024 р. До публікації приймаються статті українською та англійською мовами.

З 2022 року діють нові вимоги до оформлення статей до збірника наукових праць "Вісник соціально-економічних досліджень"

3 01.11.2023 р. вартість публікації складає 80 грн. за 1 сторінку (див. розділ "Оплата").

Завантажити інформаційний буклет


Flag Counter